Bejelentkezés

Ha már regisztráltál, csak lépj be!

Regisztráció nélkül is be tudsz lépni, ha rendelkezel t-online.hu, t-email.hu, vagy freemail.hu email címmel, és megadod az ehhez tartozó jelszavad.

Regisztráció

Regisztrálj és élvezd az előnyöket:

  • Válassz több száz film és sorozat közül
  • Nézz élő tv-műsorokat számítógépen, táblagépen vagy okostelefonon

Első belépés a TV GO-ra

Rendszereink szerint már rendelkezel t-online.hu, t-email.hu vagy freemail.hu email címmel, vagy korábban Telekom szolgáltatás igénybevételéhez email címeddel regisztráltál már, így most nem kell regisztrálnod. Mivel még nem használtad a TV GO szolgáltatást emiatt a TV GO használatához kérjük, fogadd el a felhasználási feltételeket!

Öt film, amit mindenképpen látnia kell a II. világháborúról

  • Vajda Judit, Birkás Péter
  • 2015. 09. 02., 19:45

Az 1945. szeptember 2-án véget ért II. világháború immáron hetven éve biztosít kimeríthetetlen témát a filmesek számára, és az elmúlt hét évtizedben számos kiváló mozgókép elevenítette fel az újabb nagy világégés meghatározó pillanatait. Összeállításunkban a legjobb háborús filmekből választottunk ki ötöt: olyan alkotásokat, amelyek eltérő helyszíneken vagy nézőpontok alapján mutatják be az emberiség egyik legnagyobb szégyenfoltját.

RYAN KÖZLEGÉNY MEGMENTÉSE (1998)

Elsőre talán hihetetlen, de Steven Spielberg 1998-as munkája valós eseményeken alapszik, hiszen Frederick Nilandet tényleg visszavezényelték az európai hadszíntérről Amerikába, miután a katonai felső vezetés azt az információt kapta, hogy három testvére (Robert, Preston, Edward) is életét vesztette a háborúban. Spielberg és Robert Rodat író az ő történetét dolgozta át egy közel háromórás monumentális háborús filmmé, amiben John H. Miller százados és osztaga a partraszállást követően tűvé teszik Normandiát, hogy megtalálják és hazajuttassák a testvéreit elvesztő, a mozgóképen Ryanre átkeresztelt közlegényt.

A normandiai partraszállás viszontagságai beleégtek az emlékezetünkbe (Forrás: UIP-Duna Film)

A Ryan közlegény megmentésé-re legtöbben a 27 perces, sokadszori megtekintés után is megdöbbentő partraszállásos jelenet miatt emlékeznek, de a film nemcsak az 1944. június 6-án, az Omaha parton zajló brutális események hiteles ábrázolása miatt maradandó alkotás. Habár Spielberg rendezése nem mellőzi az olykor giccsbe hajló, érzelgős képsorokat (Ryan megtalálása, a temetős jelenetek), de mindezt feledteti a filmre végig jellemző realizmus, ami annak ellenére is letaglózóan mutatja be a háború borzalmait, hogy a Ryan közlegény megmentése helyenként túlzásba viszi az amerikai hősiesség és bajtársiasság hangsúlyozását.

Ryan közlegény, akit meg kell menteni (Forrás: UIP-Duna Film)

A parádés, öt Oscar-díjjal jutalmazott film persze nemcsak Spielberg érdeme, a filmtörténeti mérföldkővé váló végeredményhez szükség volt a lehengerlő képsorokat rögzítő Janusz Kaminski operatőr és Michael Kahn vágó munkájára is, hogy a parádés szereposztást (Tom Hanks, Tom Sizemore, Giovanni Ribisi, Vin Diesel és Matt Damon) ne is említsük.

AMIT MÉG KÁR LENNE KIHAGYNI: Elit alakulat (2001)

Spielberg és a II. világháború kapcsolata a Ryan-nel nem ért véget: 2001-ben producerként segítette az HBO-s Elit alakulat elkészültét, ami a 101-es légiszállítású hadosztály 506-os ezredéhez tartozó Easy századról szól. A tízepizódos széria a kiképzéstől egészen a német kapitulációig követi végig az Easy század történetét, és mind kivitelezésben, mind hitelességben a Ryan közlegény megmentésé-nek tévés megfelelője.

A BUKÁS - HITLER UTOLSÓ NAPJAI (2004)

A legnagyobb internetes filmadatbázis, az IMDb szerint Adolf Hitlert a 30-as évek óta több mint 450 alkalommal emelték be munkáikba a filmesek, ám nem kell olyan messzire visszatekintenünk az időben, hogy megtaláljuk azt az alkotást, ami a lehető leghitelesebb módon mutatja be a fél világot lángba borító diktátort, pontosabban a veszíteni képtelen férfi utolsó napjait. A 2004-es A bukás – Hitler utolsó napjai két könyv, Joachim Fest Inside Hitler's Bunker című munkája és Traudl Junge memoárja, a Hitler's Last Days: An Eye-Witness Account alapján készült, és a titkárnőként Hitler szolgálatában álló Traudl Junge szemén keresztül mutatja be Hitler és a Német Birodalom bukását.

Hitler utolsó napjaira megtört, és az agya is megbomlott (Forrás: Best Hollywood)

A bukás egyik legnagyobb erénye, hogy német alkotók munkája, akik a múlttal szembenézve, viszont a nácik démonizálása nélkül, objektíven mutatják be a Berlin elestét megelőző napokat, középpontban a valóságtól teljesen elszakadt Hitlerrel. A film cselekményének jelentős része a Führer bunkerében játszódik, és a Hitler bőrébe bújó – egészen zseniális alakítást nyújtó – Bruno Ganz úgy mutatja meg a náci vezért megtört diktátorként (túlzó sallangtól mentes emberként), hogy közben mégsem kelt egy cseppnyi szánalmat sem az irányában. Megrázó szembesülni vele, hogy kin múlott emberéletek millióinak sorsa, és mindezt csak tetézi, hogy mindezzel párhuzamosan bepillantást nyerünk a szovjetek támadása alatt álló Berlin kegyetlen végnapjaiba és abba az őrületbe, ami Hitlerről átragadt a német átlagemberek egy részére is.

AMIT MÉG KÁR LENNE KIHAGYNI: A tengeralattjáró - Das Boot (1981)

Wolfgang Petersen 1981-es remekműve egy német tengeralattjáró legénységének szemszögéből mutatja be a háborút, és német filmről lévén szó, itt is torzítás nélkül szembesülünk a víz alatt szolgáló katonák életével. Klausztrofóbia, félelem, fenyegetettség, küzdelem és reménytelenség egy fémhengerben. A Das Boot még több mint 30 év után is a valaha készült legjobb tengeralattjárós film, és a legjobb háborús alkotások közt is ott a helye.

LEVELEK IVO DZSIMÁRÓL (2006)

A kétezres évek közepén Clint Eastwood egy egészen különleges (és kifejezetten merész) vállalkozásba fogott: elővette a mozgóképek világában kevésbé népszerű csendes-óceáni hadszínteret, és rögtön két filmet forgatott az Ivo Dzsima-i csatáról – egyet az amerikaiak, egyet a japánok szemszögéből. Bár az amerikaiakra koncentráló A dicsőség zászlajá-ban láthatjuk a japánok által védett sziget kegyetlen partraszállási manőverét (amely brutalitásában közelíti a Ryan közlegény megmentése hasonló részét), ez a film inkább a propagandajelképpé vált legendás zászlóemelős fotó mögött rejlő igazságra és a képen szereplő katonák későbbi, nem túl hősies sorsára koncentrál.

Egyszerű film, de mégis emiatt emlékezetes (Forrás: InterCom)

A Levelek Ivo Dzsimáról (az ikerfilmek emlékezetesebb darabja) a japán védőket emeli a középpontba, ahol egy közlegény és a sziget védelmével megbízott Kuribajasi tábornok szemén keresztül láthatjuk a reménytelen, utolsó emberig tartó és az első pillanattól kudarcra ítélt küzdelmet. Eastwood második filmje kifejezetten szikár, egyszerű alkotás, ami az említett karakterek levelein át mutatja be, hogy a japán oldal katonái is csupán egyszerű emberek, akik annak ellenére, hogy parancsra az utolsó leheletükig védik a szigetet, valójában nem szeretnének mást, mint otthon lenni. A Levelek Ivo Dzsimáról-t teljes egészében japánul forgatták, és film legerősebb jelenete, mikor az egyik védő felolvassa egy amerikai fogoly levelét, megmutatva, hogy az egyszerű katonák között nem voltak győztesek vagy vesztesek, csak áldozatok.

AMIT MÉG KÁR LENNE KIHAGYNI: Szentjánosbogarak sírja (1988)

A japán Ghibli stúdió 1988-as munkája hiába rajzfilm, egyáltalán nem mese, hanem egy torokszorító történet, ami nem a csatatérre, hanem a hátországba kalauzolja a nézőt, két árván maradt gyermek sorsán át közvetítve a borzalmakat. A tinédzser Seita és az ötéves Setsuko története igazi megrázó alkotás, amit még azoknak is érdemes megnézni, akik alapból idegenkednek az animéktől.

SZTÁLINGRÁD (1993)

Az 1942. augusztus 21. és 1943. február 2. között zajlott sztálingrádi csata a II. világháború egyik legjelentősebb ütközete, amiben a szovjetek felfoghatatlan áldozatok árán, de megállították a tengelyhatalmak csapatait. A második világégés talán legkegyetlenebb csatáját több film is feldolgozta (2001-ben az amerikaiak Ellenség a kapuknál, legutóbb az oroszok Stalingrad címmel), de a legemlékezetesebb alkotás a témában Joseph Vilsmaier 1993-as Sztálingrád-ja, ami több mint két órában, német szemszögből mutatja be a hónapokon át tartó eseményeket.

A télre senki nem volt felkészülve (Forrás: InterCom)

A Sztálingrád Hans von Witzland hadnagyot és zászlóalját helyezi a középpontba, akik az olasz frontról kerülnek át a szovjet harctérre, és a lassú felvezetést követően a maroknyi katona megpróbáltatásait követve lehetünk a tanúi, ahogy Sztálingrád és az orosz tél szép lassan felőrli a németeket. Habár Joseph Vilsmaier munkája közel sem olyan látványos, mint Spielberg öt évvel későbbi rendezése, a Sztálingrád így sem szépeleg: kompromisszumok nélkül mutatja be a szovjet fronton zajlott kegyetlen, nem egyszer gyomorforgató mozzanatokat.

Ez nem az Ellenség a kapuknál, de orvlövészek itt is vannak (Forrás: InterCom)

A film azonban nem ettől lesz igazán erős és kiemelkedő, hanem a szemünk előtt zajló emberi drámáknak köszönhetően: a Sztálingrádba vezényelt zászlóalj a kétórás játékidő alatt fokozatosan válik vidám bakák gyülekezetéből lezüllött, teljesen megtört katonai alakulattá, akiket végül totálisan bedarál a reményvesztett küzdelem.

AMIT MÉG KÁR LENNE KIHAGYNI: Jöjj és lásd! (1985)

Elem Klimov 1985-ös filmje semmit sem elhallgatva, kiborító szenvtelenséggel ábrázolja azt a földi poklot, amely Fehéroroszországot jellemezte a náci megszállás idején. A Jöjj és lásd! megmutatja az embertelen pusztítást, ami traumatikus élmény, még filmen keresztül is.

KÉT FÉLIDŐ A POKOLBAN (1961)

Egy, a II. világháborúban Ukrajnában senyvedő magyar munkaszázad néhány kiválasztott tagját az a kétes kitüntetés éri, hogy Hitler születésnapjának tiszteletére a német katonák válogatottja ellen léphet pályára. A csapat felkészítésére az egykori ünnepelt focistát, Ónodi II-t, Diót kérik fel, akinek egyáltalán nincs könnyű dolga. A legyengült emberekből eleve nehéz összeválogatni a megfelelő tizenegyet, akik közé persze mindenki be akar kerülni, a teljesen alkalmatlanok is, hiszen a meccsig plusz élelmiszer és a kényszermunka alóli felmentés jár. De Dió nem a szívére hallgatva, hanem igazi profi módjára teljesíti a megbízást, így az alapból ellenséges keretlegények mellett saját rabtársaik is a csapat ellen fordulnak. Így érkezik el a meccs nagy napja…

Nem hagyományos háborús film, de a lényeg mégis benne van (Forrás: Hunnia)

Egyik legnagyobb rendezőnk, Fábri Zoltán a Hannibál tanár úr-tól kezdve az Isten hozta, őrnagy úr!-on át Az ötödik pecsét-ig többször vizsgálta filmjeiben a fasiszta elnyomás mibenlétét. Ebbe a sorba illeszkedik a Két félidő a pokolban is, amely viszont nem irodalmi adaptáció, hanem eredeti forgatókönyv, amit Fábri Bacsó Péterrel együtt írt. A megtörtént eseményeken alapuló sztori fordulatai, a hiteles (se nem teljesen fehér, se nem teljesen fekete) figurák, a nagyszerű színészi játék (Sinkovits, Garas, Márkus) mellett egészen kiemelkedő az operatőri munka is. Szécsényi Ferenc kamerájával olyan kunsztokat produkált (dinamikus zoomok, extrém szögek, különböző tárgyakon elhelyezett kamera), amelyek még mai szemmel nézve is lenyűgözőek.

AMIT KÁR LENNE KIHAGYNI: A tizedes meg a többiek (1965)

Sinkovits Imre másik legendás alakítását szintén egy II. világháborús filmben, a Keleti Márton rendezte A tizedes meg a többiek-ben hozta, amely a mai napig az egyik legkedveltebb magyar vígjáték. A világégés utolsó heteiben játszódó mű nem a háború áldozatairól, hanem ügyeskedő túlélőiről mesél: a legkiválóbb jellem- és helyzetkomikummal mutatja be Molnár Ferenc tizedes és alkalmi cimborái kalandjait, akik mindent elkövetnek, hogy valamiképp túléljék a történelem viharait.

NÉZZEN FILMEKET A TV GO-N:
- A 44. gyermek
- Náci zombik
- Az utolsó bevetés
- Fegyverszünet karácsonyra

Mi a TV GO? Egy szórakoztató portál, ahol filmeket, sorozatokat és tévéműsorokat nézhet, friss hírekkel és filmes cikkekkel kiegészítve. Mindez bárhol, bármikor, bármilyen regisztrált készüléken (számítógép, okostelefon, tablet, okostévé). Regisztráljon, és válogasson a TV GO kínálatából!

Illusztráció forrása: Ryan közlegény megmentése / UIP-Duna Film

Filmek Neked!

A sas

Színes, magyarul beszélő, amerikai-angol történelmi kalandfilm (2011)

A túlélő

Színes, magyarul beszélő, amerikai háborús filmdráma (2013)

Amerikai mesterlövész

Színes, feliratos, amerikai háborús filmdráma (2014)

Aquaman

Színes, magyarul beszélő, amerikai-ausztrál akciófilm, kalandfilm, fantasy (2018)