Bejelentkezés

Ha már regisztráltál, csak lépj be!

Regisztráció nélkül is be tudsz lépni, ha rendelkezel t-online.hu, t-email.hu, vagy freemail.hu email címmel, és megadod az ehhez tartozó jelszavad.

Regisztráció

Regisztrálj és élvezd az előnyöket:

  • Válassz több száz film és sorozat közül
  • Nézz élő tv-műsorokat számítógépen, táblagépen vagy okostelefonon

Első belépés a TV GO-ra

Rendszereink szerint már rendelkezel t-online.hu, t-email.hu vagy freemail.hu email címmel, vagy korábban Telekom szolgáltatás igénybevételéhez email címeddel regisztráltál már, így most nem kell regisztrálnod. Mivel még nem használtad a TV GO szolgáltatást emiatt a TV GO használatához kérjük, fogadd el a felhasználási feltételeket!

Teniszütővel a hímsovinizmus ellen

  • TV GO
  • 2018. 06. 11., 17:06

A nemek harca egy korrekt és aktuális tanmese arról, miként lehet a pályára vinni a nőket ért sérelmeket. Kár, hogy emellett sportfilmnek unalmas lett.

Valamiért nagy divatja van annak, hogy időről időre leporoljanak egy híres teniszsztorit. A tavalyi évre kettő is jutott, először a Borg/McEnroe jött ki, hogy Shia LeBeouf a vásznon is kitombolhassa magát, majd a tavalyi Oscar-díjas Emma Stone-nak adtak ütőt a kezébe.

A téma ráadásul most aktuálisabb, mint valaha – A nemek harca egyértelműen a feminizmus filmje. Az alapszituáció akár a filmgyártás mai helyzetére is tökéletesen rászabható: manapság sorra lépnek fel a színésznők az ellen, hogy csupán a töredékét keresik annak a gázsinak, amit a férfi szereplőtársaik kapnak. 1973-ban ugyanez a párbeszéd zajlott le a teniszvilágban is, ennek lett fontos arca Billie Jean King, világelső teniszező. Az akkori amerikai teniszszövetség ugyanis nyolcadannyit akart fizetni a nőknek, mint a férfiaknak, mert a „nők nem elég érdekesek”. Ennek megfelelően King néhány teniszezőtársával kivált, hogy saját bajnokságot alapítson, ennek a konfliktusnak a kicsúcsosodása lett "nemek harca" elnevezésű meccs. Bobby Riggs, a visszavonult teniszsztár ugyanis azzal fogná be a nők száját, hogy még így nyugdíjasan is fél kézzel eltángálja a világelsőt.

Nem is kéne ennél jobb alapanyag egy olyan filmhez, amiben a nők diadala jelenik meg, azonban mindezt kevésbé szájbarágósan, elegánsabban is vászonra lehetett volna vinni. Remek ivós játékot lehetne például arra építeni, hogy a filmben hányszor hangzik el az „egy nőnek a konyhában a helye” -mondat (végtelenszer), és kicsit árnyalhatták volna ezt jobban annál, hogy minden férfi egyértelműen hímsoviniszta disznó, akik csak és kizárólag a konyhás bölcsességgel tudnak megnyilvánulni.

A nemek harcát persze inkább sportfilmként hirdetik, elég csalóka módon, sportfilmként meglehetősen unalmas: egyetlen igazi mérkőzés van benne, azt sem igazán sikerült izgalmassá tenni – nem úgy, mint például a már emlegetett Borg/McEnroe végső összecsapását. Emellett kicsit szappanopera is szeretne lenni: kialakul benne egy szerelmi háromszög a teniszezőnő, a férje és a fodrásznője között. Ezt is leegyszerűsítve látjuk, néhány lesütött, kínlódó pillantásban, de semennyire nem bonyolódik bele a történtek érzelmi oldalának boncolgatásába.

A sport és a dráma elől ugyanis minden játékidőt elvesz a női egyenjogúságért folytatott harc bemutatása, amely sablonossága miatt inkább tanmeseként értelmezhető. Pedig vannak benne nagyon jól eltalált pillanatok: sokkal többet mond az a felvétel, amikor a kommentátor atyáskodóan a női kommentátortársa vállára teszi a kezét, mintha kisebbrendű lenne, és bemutatásakor a „kis” jelzőt is odabiggyeszti a nevéhez. Ezekből a kevésbé szájbarágós, finom pillanatokból kellett volna bele több, és a közhelyekből kevesebb. Az pedig teljességgel hiányzik, mi lett az esemény következménye, mennyire járt sikerrel a történelmi jelentőségű győzelem.

A film ráadásul gyanúsan Oscar-receptet követ: végy egy megtörtént eseményt, adj hozzá két felkapott sztárt, és A szolgálólány meséje, vagy a Hatalmas kis hazugságok sikerét meglovagolva a feminizmus is kapjon teret. A film viszont a várakozásokkal ellentétben nem volt elég jó ahhoz, hogy a díjátadókig jusson, csupán a két főszereplő, Emma Stone és Steve Carell – mindketten remekelnek – vitte egy-egy Golden Globe-jelölésig.

Mindezek ellenére nem lehet rásütni A nemek harcára a „rossz film” bélyeget, hisz korrekt iparosmunka, csak éppen katarzis nélkül, igazi csúcspontok híján, némi hatásvadászattal mutatja be a 20. század egyik kevésbé ismert feminista diadalát. A jelenkorban épp azért szól nagyot, mert csaknem 40 évvel később ugyanúgy aktuális a téma, de pont ezért kellett volna a tankönyvi jelleg helyett sokkal érdekesebben hozzányúlni.

Mi a TV GO? Egy szórakoztató portál, ahol filmeket, sorozatokat és tévéműsorokat nézhet, friss hírekkel és filmes cikkekkel kiegészítve. Mindez bárhol, bármikor, bármilyen regisztrált készüléken (számítógép, okostelefon, tablet). Regisztráljon, és válogasson a TV GO kínálatából!

Képek forrása: Melinda Sue Gordon - © 2016 Twentieth Century Fox Film Corporation