Bejelentkezés

Ha már regisztráltál, csak lépj be!

Regisztráció nélkül is be tudsz lépni, ha rendelkezel t-online.hu, t-email.hu, vagy freemail.hu email címmel, és megadod az ehhez tartozó jelszavad.

Regisztráció

Regisztrálj és élvezd az előnyöket:

  • Válassz több száz film és sorozat közül
  • Nézz élő tv-műsorokat számítógépen, táblagépen vagy okostelefonon

Első belépés a TV GO-ra

Rendszereink szerint már rendelkezel t-online.hu, t-email.hu vagy freemail.hu email címmel, vagy korábban Telekom szolgáltatás igénybevételéhez email címeddel regisztráltál már, így most nem kell regisztrálnod. Mivel még nem használtad a TV GO szolgáltatást emiatt a TV GO használatához kérjük, fogadd el a felhasználási feltételeket!

Hattyúdal a legjobb fajtából

  • TV GO
  • 2018. 06. 23., 18:16

Csakis a britek képesek eltartott kisujjal, a reggeli tea mellett némán harcolni egymással.

Daniel Day-Lewis pont az a színész, aki szenzációhajhászás nélkül, a lehető legalázatosabban szeret elsöprő erejű alakításokat letenni az asztalra. Ehhez képest a Fantomszál pont az ő nyilatkozata miatt kapott nagy visszhangot: a világ egyik legjobb színészének tartott Day-Lewis ezzel a filmmel jelentette be visszavonulását a színészettől. Ettől egy csapásra más lett a leányzó fekvése, hiszen ez már nem csak egy film, hanem Day-Lewis utolsó filmje, így sokkal nagyobb figyelem övezte. Ezt a tényt viszont jobb minél előbb elengedni, hiszen önmagában a végeredményen nem változtat, a Fantomszál saját jogán is elég jó film ahhoz, hogy ne csak egy külső körülmény határozza meg a minőségét.

Paul Thomas Andersont akkor kapta el az ihlet, mikor beteg volt, és felesége gondozta: ekkor született meg benne a Fantomszál ötlete. Pedig nem nevezhető a feltétel nélküli szeretet és óvás filmjének, hisz egy olyan kapcsolatot mutat be, amely minden tekintetben mérgező, mégis a maga beteg módján romantikus.

Az ötvenes évek Londonjában Reynolds Woodcock lábai előtt hever a fél európai elit: hercegnők és grófok állnak sorban, hogy az ügyeletes divattervező-istenség kezei öltöztessék őket. Reynolds nem egyszerű eset, de nem azon a tipikus klisés divattervezős módon: nem azért bogaras, mert annak kell lennie, hanem mert tényleg nehéz személyiség, és nem tud zökkenőmentesen létezni saját zsenialitásával sem. A kisujjeltartós, modoros és meglehetősen hisztis férfi életébe totális ellenpontként csapódik be egy egyszerű vidéki pincérnő, Alma, aki látszólag semmilyen szinten nem felel meg a férfi kényes elvárásainak: suta, kicsit egyszerű és ami Reynolds számára halálos bűn: nem viselkedik megfelelően reggelizés közben. Mégis szeretik egymást, és hamarosan a múzsájává válik - közben pedig gyönyörűszépen mutatja be Anderson, hogyan tudja egy kapcsolatban két ennyire különböző ember szeretve bántani egymást. A filmben ráadásul van egy olyan bizarr, de remek fordulat is, amely egészen más kontextusba helyezi ezt a fajta pusztítást, ráadásul a végkifejlet is ennek fényében lesz erősen nyugtalanító.

Az, hogy Daniel Day-Lewis szokás szerint remekel, egyáltalán nem meglepő. Olyan visszafogottsággal alakítja a furcsa divattervezőt, ahogy más nem tudná, minden egyes pillantása, elfojtott grimasza, megnyilvánulása tökéletes. A szerep ráadásul egyáltalán nem könnyű, Reynolds inkább egy belül dühöngő nyughatatlan lélek, amit nem tányérdobálással és üvöltözéssel, hanem ezeknek az érzelmeknek a néma kisugárzásával kell megformálni - ez természetesen sikerült is. Ráadásul az Almát játszó, viszonylag ismeretlen Vicky Krieps nagyonis megállja a helyét Day-Lewis mellett, annak ellenére - vagy pont azért - mert igen furcsa jelenség. Rengeteg arcát tudja felvillantani, az egyik jelenetben egy együgyű pincérnő, a másikban gyönyörű modell, az egyikben kiskutyaszemekkel lesi Reynolds minden szavát, a másikban rezzenéstelen arccal művel valami kegyetlenséget. Ehhez a pároshoz társul mellékszereplőként, de hasonlóan magas minőségű színészi játékkal Leslie Manville, Reynolds bizarrul anyáskodó testvére szerepében, akit alakításáért Oscar-díjra is jelöltek.

A Fantomszál nem a gyorsaság és a féktelen izgalmak filmje: lassú, ráérős és finom. Sokat elmond róla, hogy rengeteg reggelizős jelenet van benne, és annak ellenére itt konfrontálódnak egymással a szereplők, hogy Reynolds kötelező jelleggel csendkirályt akar játszani étkezés közben. Az egész filmre jellemző a brit távolságtartás, ráadásul a díszletek és a terek is jól tükrözik az akkori Londont. Közben nehéz nem meglátni a párhuzamot Day-Lewis és Reynolds között - mindketten egész lényüket teszik az alkotási folyamatba, hogy aztán teljesen kiüresedjenek. Ki tudja, hogy betartja-e az ígéretét a színész, vagy csak ismét néhány év pihenőre van szüksége, mindenesetre ha valóban ez az utolsó filmje, akkor méltó módon int búcsút a filmnézőknek. Ha nem, akkor pedig jól járt a világ.

Mi a TV GO? Egy szórakoztató portál, ahol filmeket, sorozatokat és tévéműsorokat nézhet, friss hírekkel és filmes cikkekkel kiegészítve. Mindez bárhol, bármikor, bármilyen regisztrált készüléken (számítógép, okostelefon, tablet). Regisztráljon, és válogasson a TV GO kínálatából!

Képek forrása: Laurie Sparham - © 2017 Focus Features, LLC

Filmek Neked!

Agymanók

Színes, magyarul beszélő, amerikai animációs film (2015)

Aquaman

Színes, magyarul beszélő, amerikai-ausztrál akciófilm, kalandfilm, fantasy (2018)

Jégvarázs

Színes, magyarul beszélő, amerikai animációs film (2013)

Gru 2

Színes, magyarul beszélő, amerikai animációs film (2013)