Bejelentkezés

Ha már regisztráltál, csak lépj be!

Regisztráció nélkül is be tudsz lépni, ha rendelkezel t-online.hu, t-email.hu, vagy freemail.hu email címmel, és megadod az ehhez tartozó jelszavad.

Regisztráció

Regisztrálj és élvezd az előnyöket:

  • Válassz több száz film és sorozat közül
  • Nézz élő tv-műsorokat számítógépen, táblagépen vagy okostelefonon

Első belépés a TV GO-ra

Rendszereink szerint már rendelkezel t-online.hu, t-email.hu vagy freemail.hu email címmel, vagy korábban Telekom szolgáltatás igénybevételéhez email címeddel regisztráltál már, így most nem kell regisztrálnod. Mivel még nem használtad a TV GO szolgáltatást emiatt a TV GO használatához kérjük, fogadd el a felhasználási feltételeket!

Bibliai girlpower

  • TV GO
  • 2018. 08. 06., 14:07

Jézusról már boldog-boldogtalan forgatott filmet, Garth Davis legújabb filmjében viszont mellékszerepbe szorította a Messiást, és Mária Magdolnára koncentrál inkább.

Ha más nem is, az a fantasztikusan bizarr fotósorozat biztosan megvan mindenkinek, amelyen Joaquin Phoenix félig szakadt vászonruhában, félig pufidzsekiben Jézusként cigizik az olasz hegyoldalban. Főleg ezek a fotók, és a tény, hogy a két főszereplő, Phoenix és Rooney Mara összejöttek a forgatáson gyorsan végigfutott a világon egy kis plusz reklámot adva a filmnek, ráadásul a témaválasztás is azt sugallta, hogy egy nagy filmmel lesz dolgunk.

Jézus-sztorit ugyanis már láttunk vagy ezret, Pasolinitől kezdve Mel Gibsonon át Scorseréig mindenki megalkotta már a saját adaptációját. Mária Magdolna szempontjából azonban még nem mesélték el a történetet, senki nem vetemedett arra, hogy Jézust mellékszereplővé tegyék, az igazi főhős pedig egy nő legyen. Mondhatnánk, hogy az utóbbi idők feministahulláma elérte a Bibliát is, de ez nem teljesen igaz. A Mária Magdolnát még pont a #metoo-időszak előtt készítették, tehát senki nem vádolhatja Garth Davis rendezőt azzal, hogy szándékosan pattantak fel a hypevonatra.

A Mária Magdolona persze nem a véresszájú feminizmus filmje, ahogy Mária sem egy agresszív élharcos. A nők helyzetére főleg a körülötte élők reflektálnak: a családja jóformán kitagadja, amiért nem megy hozzá a neki szánt férfihez, és nem szenteli a gyerekszülésnek az életét. Péter apostol (Chiwetel Ejiofor az első fekete Szent Péter) szinte végig fúrja, amiért Jézus legfőbb bizalmasa volt. El is hangzik a szájából, hogy a 12 apostol, azaz a férfiak a kősziklák, akire az egyház épül, nem egy nő – ezzel ő szimbolizálja a katolikus egyház férfiuralmát.

A film nem titkolt célja, hogy Mária Magdolnát tisztára mossa az alól, amibe főleg I. Gergely pápa lökte bele: hatodik századtól elterjedt, hogy Mária egy prostituált volt, onnantól kezdve így ábrázolták a különböző művészeti ágakban. Dan Brown kissé bulvárosra véve a figurát A Da Vinci-kódban még azt is a köztudatba építette, ami pár évszázada csupán feltételezés: hogy Mária Magdolna valójában Jézus felesége volt. Garth Davis filmje viszont okosan kerüli el a tisztára mosdatás hatásvadász bemutatását, és a szenzációhajhász bulvárolvasatot is: senki ne várja, hogy Jézus és Mária egymásnak esnek, ahogy azt se, hogy Mária fellengzősen, térden csúszva követi Jézust.

A Mária Magdolnában az a bravúr, ahogyan ezt be tudja mutatni: a nő valóban egy hétköznapi asszony, akinek annyi a különlegessége, hogy ő az egyetlen, aki valóban megérti Jézust. Hiába nyüzsögnek körülötte az apostolok, azok a legtisztább pillanatai, amikor Máriával ülnek a tó szélén, és elmélkednek. Ugyanez a sallangmentesség jellemzi az egész filmet: az ezerszer eljátszott, leírt, megfestett történetet úgy vitték vászonra, hogy az utolsó vacsora és a keresztre feszítés is klisémentes tud maradni, nem szuszakolnak le a torkunkon ezerszer hallott bibliai idézeteket, sem hatásvadász képsorokat.

Ebben nagy érdeme van a film operatőrének Greg Frasernek. A Mária Magdolna képei egyszerűek és gyönyörűek, a maximumot hozza ki a kopár sivatagból is. Ezekhez a képekhez pedig tökéletesen asszisztálnak az azóta tragikusan elhunyt Jóhann Jóhannson földöntúli, mégis gyönyörű dallamai.

A hangulatkeltésben tehát első osztályú a film, ahogy a színészi játékban is. Rooney Mara tökéletes Mária Magdolna, főleg mondjuk azok számára, akik A tetovált lányban látták először a színésznőt felnyírt fekete hajjal és mellbimbó-piercinggel. Természetesen és visszafogottan játszik, ami mondjuk már nem feltétlenül mondható el Joaquin Phoenixről, akinek ugyan megvan a "jézusos" karizmája, valahogy mégis túl színpadiasnak tűnik a játéka Mara mellett. Az viszont kétségtelen, hogy működik köztük a kémia, összességében jó párost alkotnak - ezek után érdekes lesz, ahogy Phoenix Joker zöld ördögi vigyorára cseréli a töviskoronát.

Sokan azonban nem fogják szeretni, mert végtelenül lassú. Persze, egy bibliai történettől senki ne várja, hogy kenterbe verje a Halálos irambant, már ami a tempót illeti, a Mária Magdolna viszont eszméletlenül vánszorgós. Ráadásul különleges nézőpont ide vagy oda, nem tudunk meg túl sokat Jézus és Mária kapcsolatáról. A meglehetősen hosszú film (2 órás) középső része érdemi információ átadása nélkül folyik, a film eleje és a vége az, ahol egyáltalán történik valami. A Mária Magdolna szépen kivitelezett film jó színészekkel, egy ezerszer elmesélt történet bemutatása nem mindennapi szemszögból, ám nem mert (vagy nem tudott) eleget mondani a témáról, hamar kifullad és kibontatlan marad.

A Mária Magdolna c. film a TV GO-n:
- Mária Magdolna

Mi a TV GO? Egy szórakoztató portál, ahol filmeket, sorozatokat és tévéműsorokat nézhet, friss hírekkel és filmes cikkekkel kiegészítve. Mindez bárhol, bármikor, bármilyen regisztrált készüléken (számítógép, okostelefon, tablet). Regisztráljon, és válogasson a TV GO kínálatából!

Képek forrása: Universal Pictures