Bejelentkezés

Ha már regisztráltál, csak lépj be!

Regisztráció nélkül is be tudsz lépni, ha rendelkezel t-online.hu, t-email.hu, vagy freemail.hu email címmel, és megadod az ehhez tartozó jelszavad.

Regisztráció

Regisztrálj és élvezd az előnyöket:

  • Válassz több száz film és sorozat közül
  • Nézz élő tv-műsorokat számítógépen, táblagépen vagy okostelefonon

Első belépés a TV GO-ra

Rendszereink szerint már rendelkezel t-online.hu, t-email.hu vagy freemail.hu email címmel, vagy korábban Telekom szolgáltatás igénybevételéhez email címeddel regisztráltál már, így most nem kell regisztrálnod. Mivel még nem használtad a TV GO szolgáltatást emiatt a TV GO használatához kérjük, fogadd el a felhasználási feltételeket!

Hangulatos kóválygás válaszok nélkül

  • TV GO
  • 2019. 05. 07., 15:15

Irreálisan magasan van az a bizonyos léc, ha egy rendező már az első nagyjátékfilmjével behúzza az összes fontosabb díjat - köztük az Oscart is. Nemes Jeles Lászlót azonban bravúros módon nem nyomta agyon ennek a súlya, és kompromisszumokat sem kötött: ismét egy meglehetősen szűk rétegnek készített filmet.

A Saul fia Oscarjának köszönhetően a Napszállta ugyanis eljut azokhoz is, akik azt se tudják, hogy Nemes Jeles Lászlót eszik-e vagy isszák, de azért a „nézzük meg annak az Oscar-díjas magyarnak az új filmjét”-felkiáltással megnézik. Na, ők garantáltan úgy fognak kijönni a moziból, hogy mi a fészkes fene volt ez, ráadásul a Napszállta még a keménykötéses művészfilm-rajongókat is ki tudja kezdeni.

1913-ban járunk, a bágyadt béke utolsó napjaiban, ahova Leiter Írisz érkezik vissza, hogy a családi kalapszalonban elfoglalja méltó helyét. Az új tulaj nem repes az ötletért, és minden létező alkalommal megpróbálja Íriszt felrakni egy olyan vonatra, ami lehetőleg jó messzire viszi Budapesttől, ám a lány közben megtudja, hogy talán van egy bátyja, ez az információ pedig érthető módon a városban tartja a lányt. Írisz nekiáll felkutatni elveszett testvérét, útja pedig egyre kétesebb társaságokon át vezet, miközben a titokban szerveződő elitellenes mozgalmakba is betekintést nyer.

Ez így egészen úgy hangzik, mintha stabil cselekménye lenne a filmnek, de valójában nem teljesen igaz ez: miután megismertük az alapszituációt, és Írisz vállát követve elkezdjük vele keresni a testvérét, bevisz minket is a zavarosba. Ideig-óráig izgalmas, hogy egyre több a kérdés, és egyre jobban nem értjük, mi is történik, ám végül kiderül, hogy semmilyen választ nem fogunk kapni, hanem mi is csak tanácstalanul végig fogjuk kóvályogni a filmet Írisz mögött. Ráadásul a párbeszédek sem lendítik előre a szekeret: a magyar filmes betegség, miszerint itthon kevesen tudnak jó és hihető párbeszédeket írni érthetetlen módon Nemes Jelesnél is megjelenik, ráadásul a film nagy részében azt látjuk, hogy vagy Írisz kérdez, vagy őt kérdezik, ám válasz szinte sosem érkezik. Mivel a film nem épp rövid – 144 perces -, nincs az a birkatürelmű néző, aki ezt végig izgalommal tudja figyelni, így előbb-utóbb elérkezik az a pillanat, amikor ez a fajta történetvezetés a visszájára fordul, és a katarzis helyett frusztrációt hagy a nézőben.

De legalább szép ez a frusztráció. Nemes Jeles szinte egy az egyben azzal a stábbal dolgozott, akikkel a Saul fián is, Erdély Mátyás operatőrtől ugyanazt a kamerakezelést várta el, mint a Saul esetében: szinte végig Írisz tarkóját pásztázva az elmosódott háttérben sejlik csak fel a külvilág, amelyből dekódolnia kell a nézőnek a cselekmény nagy részét. A rendező maximalizmusát jól mutatja, hogy hihetetlen részletességű díszlettel és jelmezekkel dolgoztak, a kamerát viszont egyáltalán nem legelteti ezeken, a hihetetlen részletgazdag látványvilág egyáltalán nincs a fókuszban, csak jótékonyan bújik meg a háttérben pont annyira, hogy a boldog békeidők utolsó napjait korhűen jelenítse meg.

Kétség sem fér hozzá, hogy technikailag hihetetlenül profi munka a Napszállta, és valahol az is dicséretes, hogy Nemes Jeles László nem volt hajlandó kompromisszumokra, és nem készített közönségbarát filmet, de legalább egy ujjnyival közelebb maradhatott volna a befogadhatóság határához. A rengeteg megválaszolatlan kérdéssel a film végül mindenféle kapaszkodó nélkül magára hagyja a nézőt, bár az is igaz, hogy legalább szép közegben teszi mindezt.

Mi a TV GO? Egy szórakoztató portál, ahol filmeket, sorozatokat és tévéműsorokat nézhet, friss hírekkel és filmes cikkekkel kiegészítve. Mindez bárhol, bármikor, bármilyen regisztrált készüléken (számítógép, okostelefon, tablet). Regisztráljon, és válogasson a TV GO kínálatából!

A Napszállta elérhető a TV GO kínálatában!

Képek forrása: Mátyás Erdély / Laookon Filmgroup

Filmek Neked!

Napszállta

Színes, magyarul beszélő, magyar-francia dráma (2018)

Saul fia

Színes, magyarul beszélő, magyar filmdráma (2015)

Jégvarázs

Színes, magyarul beszélő, amerikai animációs film (2013)

Pókember - Irány a Pókverzum

Színes, magyarul beszélő, amerikai animációs film (2018)