Bejelentkezés

Ha már regisztráltál, csak lépj be!

Regisztráció nélkül is be tudsz lépni, ha rendelkezel t-online.hu, t-email.hu, vagy freemail.hu email címmel, és megadod az ehhez tartozó jelszavad.

Regisztráció

Regisztrálj és élvezd az előnyöket:

  • Válassz több száz film és sorozat közül
  • Nézz élő tv-műsorokat számítógépen, táblagépen vagy okostelefonon

Első belépés a TV GO-ra

Rendszereink szerint már rendelkezel t-online.hu, t-email.hu vagy freemail.hu email címmel, vagy korábban Telekom szolgáltatás igénybevételéhez email címeddel regisztráltál már, így most nem kell regisztrálnod. Mivel még nem használtad a TV GO szolgáltatást emiatt a TV GO használatához kérjük, fogadd el a felhasználási feltételeket!

Minden idők legjobb bringái

Minden idők legjobb bringái

  • Vajda Judit
  • 2014. 09. 11., 15:30

Valaki utálja őket, mert zavarják a közlekedésben, valaki szereti, mert környezetbarát és egészséges, valaki maga is teker, de annyi biztos, hogy egyre több a bringás a magyar utakon. Nem csak nekik ajánljuk a filmtörténet legjobb biciklis filmjeit listázó összeállításunkat.

A LEGPATINÁSABB: ISTEN HOZTA! (1923)

A rezzenéstelen arcú nevettető, Buster Keaton filmje az egyik legrégibb, biciklit szerepeltető alkotás. Az Isten hozta! cselekménye tulajdonképpen egy Rómeó és Júlia-sztori, melyben a Keaton alakította fiatalember, Willie McKay megismerkedik a bájos Virginia Canfielddel – a McKayek és a Canfieldek azonban engesztelhetetlen haragban állnak egymással, így főhősünk egy vérbosszú közepébe csöppen. A film Kentuckyban játszódik, 1830-ban, és egy igen speciális kerékpár bukkan fel benne, a pedál nélküli dandy horse, amit a biciklistának a lábával a földet érintve kellett hajtania. Az Isten hozta! érdekessége, hogy a stáb nem tudott a forgatáshoz eredeti járművet szerezni, ezért régi képek alapján építettek egyet. A replikát később Keaton a Smithsonian Intézetnek adományozta.

A LEGKLASSZIKUSABB: BICIKLITOLVAJOK (1948)

Vittorio de Sica filmdrámája nemcsak azért klasszikus, mert az olasz neorealizmus egyik kulcsfontosságú alkotása, hanem mert a bringások legklasszikusabb félelmét jeleníti meg. Főhősünknek, Antoniónak, a nyomorgó családapának ugyanis ellopják a biciklijét, ami húsba vágó probléma, lévén a férfi munkaeszközéről van szó. Antonio – kisfiával együtt – nyakába veszi a várost, hogy visszaszerezzék a kerékpárt, és a keresés során feltárul előttünk a II. világháború utáni olasz társadalom, annak minden nyomorúságával. Egyéb erényei mellett de Sica műve rendelkezik a filmtörténelem egyik legszívettépőbb filmes fináléjával, ahogy az lentebb is látható.

A LEGPÖRGŐSEBB: FÉK NÉLKÜL (2012)

Minden bizonnyal David Koepp akcióthrillerje a valaha készült legizgalmasabb bringás film, hiszen adrenalinfüggő főhőse szinte végigtekeri az alkotást – ráadásként pedig egy bűnügybe is belekeveredik. A Joseph Gordon-Levitt (500 nap nyár, Eredet) által megformált futárra egy olyan küldeményt bíznak, amit egy erőszakos férfi a kézbesítés előtt megpróbál tőle megszerezni, majd hősünket keresztül üldözi a városon, és többször az életére tör. Futárunk mindeközben menőbbnél menőbb kunsztokat ad elő gépével, és a veszélyes trükkök nagy részét maga Gordon-Levitt hajtotta végre, kaszkadőr segítsége nélkül. Merészségére rá is fizetett: az egyik jelenet felvétele közben úgy megsérült a karja, hogy 31 öltéssel kellett összevarrni.

A LEGVESZÉLYESEBB: EZÜSTKERÉK (1986)

Az Ezüstkerék főhőse szintén egy biciklisfutár – egyúttal, vélhetően a nyolcvanas évekbeli gazdasági válság hatására, egy bukott bróker –, Kevin Bacon alakításában (egy kisebb szerepben még Laurence Fishburne is felbukkan a filmben). A Fék nélkülhöz hasonlóan a központi figura itt is bűnügybe keveredik, de most egy baljóslatú gyilkosság áll az események középpontjában, illetve felbukkan egy kábítószer-kereskedő banda, melynek tagjaitól a főszereplő Jacknek kell megmentenie új, szintén bringás szerelmét. Ahogy az az előzetesből is látszik, az Ezüstkerék nevű futárcég tagjai, élükön Jackkel, San Francisco meredek utcáin tolják a biciklis kunsztokat – hogy pontosan milyen kerékpárokkal, arról itt olvashatunk részleteket.

A LEGNOSZTALGIKUSABB: BMX BANDITÁK (1983)

Gyerekkorunk kedvenc bringás filmjének legfőbb nevezetessége, hogy ez volt Nicole Kidman egyik legelső nagyjátékfilmje: mindössze 16 évesen forgatta. A Fék nélkülhöz és az Ezüstkerékhez hasonlóan a BMX banditák is bűnügyi szállal vegyíti a kerékpáros mutatványokat. A főhős két kamaszfiú, akik megszállott BMX-esek. Miután megismerkednek a szintén ügyes Judyval, rögtön újabb bonyodalom következik: egy doboznyi adóvevő megtalálása okán keresztezik egy rablóbanda útját, és ezzel a bringázással járó csonttöréseknél is nagyobb veszélynek teszik ki magukat. Az alábbi jelenetben viszont még minden felhőtlen: épp Nicole Kidman (és kaszkadőre) ad elő remek kis kunsztokat és bűvöli el a már amúgy is ámuló fiúkat.

A LEGFÉLELMETESEBB: RAGYOGÁS (1980)

Kicsit csalunk, mert a Stephen King regénye alapján forgatott klasszikusban nem egy biciklinek, hanem egy triciklinek jut kulcsfontosságú szerep, de mivel igen jelentős járműről van szó, semmiképp nem tekinthetünk el tőle. A családjával együtt egy szellemjárta hotelbe gondnoknak jelentkező íróról szóló félelmetes pszichohorror igazi főhőse nem is a szóban forgó szerző, hanem kisfia, Danny. A film legnagyobb részében őt követhetjük, ahogy vérfagyasztóbbnál vérfagyasztóbb titkokkal szembesül a szálloda üres folyosóin és szobáiban. A mű legnagyobb technikai bravúrja a rengeteg követő kameramozgás (steadicammel rögzítve), amivel az alkotók lehetővé tették, hogy közvetlenül a kisfiú nyomában járva lássuk az eseményeket: például ahogy a többperces triciklizés után az őt játszani hívó halott ikerlányokkal találkozik...

A LEGÉDESEBB: KEMÉNYKALAP ÉS KRUMPLIORR (1974)

Nem a Ragyogás triciklije az egyetlen híres háromkerekű jármű, főleg a magyar nézők számára. A Csukás István ifjúsági regénye alapján készült tévésorozat (valamint pár évvel később egy nagyjátékfilm) ikonikus karaktere, Bagaméri, a fagylaltos is rendelkezik eggyel. Az egykor cirkuszi artistaként tevékenykedő, Alfonzó alakította hős minden nap kikerekezik egy térre fagyit árulni, de mivel elterjedt róla, hogy nem finom a portékája, az emberek nem vesznek tőle fagylaltot. Az elátkozott árus ezért mással próbálkozik, és egy gyerekcsapattal versengve próbálja megtalálni az állatkert elrabolt majmait, méghozzá a busás pénzjutalom reményében. Mivel azonban ezzel a tevékenységgel is folyton kudarcot vall, mindig visszatér fagylaltos triciklijéhez, és a jól ismert szlogent ismételgeti: „Itt van, megjött Bagaméri, ki a fagylaltját maga méri!”

Forrás: Magyar Televízió

A LEGBÁJOSABB: JULES ÉS JIM (1962)

François Truffaut alkotása a francia új hullám egyik alapvetése, ami egy szerelmi háromszöget helyez a középpontba. Két barát és egy izgalmas nő, Catherine (Jeanne Moreau alakításában) körül forog a cselekmény, az ő sorsukat követhetjük mintegy két évtizeden át. Ezen idő alatt a trió tagjai elválaszthatatlanokká válnak, összeköltöznek, majd mégis elválnak, közéjük áll a háború, a trióból duó lesz, majd ismét találkoznak. Az együtt töltött idő során a francia új hullám játékosságának megfelelően Jules, Jim és Catherine mindenféle vidám és bolondos dolgokkal szórakoznak – ezek közül természetesen a kerékpározás sem hiányozhat.

Forrás: Cirko Film

A LEGKALANDOSABB: E.T. (1982)

Steven Spielberg családi sci-fijének rendhagyó (mivel barátságos és szeretnivaló) földönkívülijét senkinek nem kell bemutatni. A Földön rekedt békés idegent egy amerikai kisvárosban lakó tízéves fiú, Elliott veszi pártfogásába, akit testvérei és barátai is támogatnak E.T. eltitkolásában és a hazajuttatását célzó, felnőttek elleni küzdelemben. A gyerekek majd’ mindegyike rendelkezik biciklivel, aminek így fontos szerep jut a földönkívüli lény szállításában, sőt egy alkalommal izgalmas menekülésre is sor kerül, melynek során E.T. megmutatja barátainak valódi erejét. Választott jelenetünk azonban nem ez, hanem a film ikonikus pillanata a Hold előtt átrepülő kétkerekűvel.

A LEGÜTŐDÖTTEBB: A 40 ÉVES SZŰZ (2005)

Judd Apatow első vígjátéka egy középkorú férfiról szól, aki meglett ember létére még mindig nem veszítette el szüzességét. Mikor ez munkahelyén kitudódik, hősünk haverjai úgy érzik, mindenképpen közbe kell lépniük, így Andy (Steve Carell) számára megkezdődik a kényszerű csajozás. Ez számos mulatságos helyzetet eredményez, de a filmben a kerékpározáshoz is kapcsolódnak kacagtató képsorok. Az alkotók a kétkerekűvel is a figura éretlenségét akarták hangsúlyozni: Andynek nincs jogosítványa, így biciklivel közlekedik, mint egy gyerek. A bringás poénok közül nevezetes, mikor a férfi egy elég sajátos módszerrel száll le a nyeregről, illetve egy alkalommal szabályos kerékpáros üldözést élhetünk át, melynek során hősünk ismét előad egy veszélyes mutatványt.

A LEGVERSENGŐBB: A SKÓT KERÉKPÁROS (2006)

Jonny Lee Millert a legtöbben a Trainspotting Beteg Srácaként ismerik, pedig – éppen tíz évvel a nagy sikerű drogfilm után – ő játszotta a címszerepét ennek az életrajzi sportdrámának is, ami a skót kerékpáros, Graeme Obree igaz története, aki 1993-ban az egyórás kerékpározás világbajnoka lett. Mindezt úgy érte el, hogy megszállottan világrekordot akart dönteni, és mivel nem sok mindenkire számíthatott (csupán egy jó barátja és felesége állt mellette), magának épített egy biciklit, régi mosógépalkatrészek és némi ócskavas felhasználásával. Mivel Obree mindeközben munkanélküli segélyből tengődött, a történet a kerékpársport mellett az újrakezdés, az akaraterő és az esélytelenség csodálatos győzelemmé fordításának ünneplése.

A LEGHITELESEBB: THE ARMSTRONG LIE (2013)

A hétszeres Tour de France-győztes Lance Armstrong igazi élő legendája volt a versenyszerű kerékpározásnak, főleg miután a rákot is legyőzte – egészen doppingbotránya kipattanásáig. 2012. október 22-én azonban mind a hét díjától megfosztották, miután bebizonyosodott, hogy rendszeresen és szinte iparszerűen tiltott szerekkel élt. A dicstelen fordulatról a The Armstrong Lie című dokumentumfilm alkotói szerint egészen addig még nem mondták el a teljes igazságot (annak ellenére, hogy maga Armstrong többször nyilatkozott a tévében is ügyéről). Az eset tisztázását pedig egy Oscar-díjas dokumentumfilmes, Alex Gibney vállalta magára, az érintett, azaz Lance Armstrong aktív közreműködésével.

A LEGPIROSABB: PEE WEE NAGY KALANDJA (1985)

Több rövid- és egy tévéfilm után a Pee Wee nagy kalandja volt Tim Burton bemutatkozó nagyjátékfilmje, melyben egy, még A 40 éves szűz főhősénél is éretlenebb, kifejezetten infantilis központi figurát ismerhetünk meg. Ő Pee-wee Herman, egy felnőtt testbe bújt kisfiú, aki rögeszmésen rajong gyönyörűséges piros biciklijéért. Egy nap azonban borzalmas esemény történik: a kerékpárt elragadja tőle ősellensége, egy másik „gyerekember”, a gazdag Francis Buxton. Pee-wee viszont nem rest egész Amerikát bejárni, hogy visszaszerezze a kedvenc járművet. Útja során különleges figurákkal találkozik, és mindenféle furcsa kalandokba keveredik. Mindez színpompás kavalkád formájában, karneváli hangulatban, rajzfilmes látvánnyal tárul elénk. S ha esetleg nem lenne másfél óránk a filmre, most 9 percbe tömörítve is végigszaladhatunk rajta.

A LEGROMANTIKUSABB: BUTCH CASSIDY ÉS A SUNDANCE KÖLYÖK (1969)

Nem kifejezetten a kerékpárra épít, sokkal nagyobb szerep jut benne a vonatoknak és a revolvereknek, mégis be kellett válogatnunk a Butch Cassidy és a Sundance kölyök buddy movie-ba oltott westernjét is, hiszen ebben látható a legszebb biciklis szerelmi jelenet. A B.J. Thomas Raindrops Keep Falling on my Head című varázslatos dalával aláfestett képsorban annak lehetünk tanúi, ahogy az imádnivaló vonatrablók egyike azzal lepi meg szerelmét, hogy megmutatja neki új biciklijét: a férfi a vázra ülteti a lányt, közösen falatoznak egy almából, majd mindenféle ügyes trükkök következnek – a jelenet szépséghibája, hogy Etta igazából nem a kerékpáros vagány, Butch Cassidy (Paul Newman), hanem a Sundance kölyök (Robert Redford) szerelme.

Forrás: InterCom

A LEGSZÍVSZORÍTÓBB: SRÁC A BICIKLIVEL (2011)

A Srác a biciklivel a rendre súlyos, szívszaggató filmdrámákkal jelentkező belga testvér- és alkotópár, Jean-Pierre és Luc Dardenne Cannes-ban a zsűri nagydíjával kitüntetett műve, mely valamivel szívderítőbb a korábbi alkotásoknál – még annak ellenére is, hogy végig megható és szívbemarkoló. Főhőse egy 11 éves kisfiú, aki árvaházban nevelkedik, mert apja elhagyta. Cyril meglép az otthonból, hogy visszaszerezze szeretett biciklijét és édesapját – a kettőből viszont csak az első sikerül. A kaland közben viszont megismerkedik a jólelkű fodrásznővel, Samanthával, aki a pártfogásába veszi – kettejük kapcsolatának alakulásában a kerékpárnak is jut némi szerep. A kisfiú sorsa azonban ezzel még közel sem rendeződik… Hogy Cyril mennyire szereti bringáját, arról a címen kívül a lenti előzetes is árulkodik, hiszen a fiú szinte végigbiciklizi.

A listán szereplő filmek közül az E.T. - A földönkívüli és a Keménykalap és krumpliorr mind a négy része (itt és itt) megtekinthető a TV GO-n.

Filmek Neked!

Byzantium (feliratos)

Színes, feliratos, amerikai-angol-ír horror (2012)

Amit még mindig tudni akarsz a szexről

Színes, magyarul beszélő, amerikai vígjáték (2012)

Eredet

Színes, magyarul beszélő, amerikai-angol sci-fi akciófilm (2010)

Tim Burton: A halott menyasszony

Színes, magyarul beszélő, angol-amerikai animációs film (2005)