Bejelentkezés

Ha már regisztráltál, csak lépj be!

Regisztráció nélkül is be tudsz lépni, ha rendelkezel t-online.hu, t-email.hu, vagy freemail.hu email címmel, és megadod az ehhez tartozó jelszavad.

Regisztráció

Regisztrálj és élvezd az előnyöket:

  • Válassz több száz film és sorozat közül
  • Nézz élő tv-műsorokat számítógépen, táblagépen vagy okostelefonon

Első belépés a TV GO-ra

Rendszereink szerint már rendelkezel t-online.hu, t-email.hu vagy freemail.hu email címmel, vagy korábban Telekom szolgáltatás igénybevételéhez email címeddel regisztráltál már, így most nem kell regisztrálnod. Mivel még nem használtad a TV GO szolgáltatást emiatt a TV GO használatához kérjük, fogadd el a felhasználási feltételeket!

Variációk férfira és nőre

Minden kapcsolatnak két oldala van

  • Vajda Judit
  • 2014. 12. 07., 11:20

November 27-én mutatták be az Egy szerelem története: A férfi című filmet, ami az Egy szerelem története: A nő folytatása. A két mű párt alkot, azaz együttesen mesélik el egy párkapcsolat történetét, női és férfi nézőpontból. Viszont nem ez az egyetlen olyan film, ami ezzel a különleges megoldással élt a filmtörténetben.

VÁLIK A FÉRFI – VÁLIK A NŐ (1973)

Waris Hussein kétrészes, egymást kiegészítő tévéfilmje azért legendás, mert a két főszerepet Elizabeth Taylor és Richard Burton játszotta, akik az életben is egy párt alkottak, majd elváltak (1964 és ’74 között, majd 1975-től ’76-ig voltak házasok, azaz a mű készültekor éppen igen). A két filmben egy felső középosztálybeli házaspárt ismerünk meg, akik azonban a férj munkája miatt egymástól különváltan élnek: a nő a három gyerekkel Rómában, a férfi Afrikában.

A cselekmény elején a férj, Martin éppen gyerekeihez érkezik látogatóba, de találkozik feleségével is, hogy meghozzák a döntést: elváljanak-e. A Válik a férfi-ben számos flashbackben ismerjük meg, mi vezetett idáig. Ezt követően a Válik a nő-ben több jelenetet is láthatunk, ami már szerepelt a korábbi részben, ezeket leszámítva pedig annak lehetünk tanúi, hogyan éli meg az asszony a válságot. A házaspár közös története a női szemszögből ábrázolt rész utolsó félórájában fejeződik be: ekkor derül ki, hogy Martin és Jane együtt maradnak-e.

MONDOM VAGY MONDOD (1991)

A Mondom vagy mondod már azért is különleges, mert a férfi és női nézőpontot egyszerre bemutató filmet ketten dirigálták: egy férfi, Ken Kwapis (Nem kellesz eléggé, Mindenki szereti a bálnákat) és egy nő, Marisa Silver. Ez a film jeleníti meg mind közül talán a legsikeresebben a két eltérő szemszöget. A két újságíróból lett tévés kapcsolatát ábrázoló mű a férfi verziójával kezdődik, és néhány erőteljes szubjektívkamera-használat (amikor a kamera egy az egyben felveszi az adott figura nézőpontját, teljes mértékben belehelyezkedik a szemszögébe) jelzi, hogy valami másról lesz itt szó szokásos történetmesélésnél.

És így is lesz: a vidám screwball comedyként (ellenkező neműek szerelmi torzsalkodását bemutató romkom) kezdődő alkotás a felénél újrakezdődik, és ezúttal a főhősnő szemszögbeállításait az ő sztoriváltozata követi. Nagyon vicces és árulkodó, hogy több jelenetet a nő egészen máshogy élt meg, így máshogy jelenik meg a film második felében, mint az elsőben. A végére pedig természetesen itt is kiderül, hogy fejeződik be Dan és Lorie közös története.

A TILTOTT NŐ (1997)

A tiltott nő című francia alkotás kimaxolja a Mondom vagy mondod-nál említett egy-két szubjektívkamera-használatot, hiszen a gép elejétől a végéig a főhős, François nézőpontjába helyezkedik bele, így végig az ő szemével látjuk a főhősnőt, Murielt. A sztori szerint egy középkorú, házas férfi megismerkedik egy ártatlan fiatal lánnyal, elcsábítja, majd szerelmi viszonyt kezdenek. Összeállításunk többi filmjével ellentétben ennek a különleges technikai megoldásnak köszönhetően itt markánsan – sőt kizárólag – a férfi nézőpont jelenik meg, viszont azzal, hogy a főhős végig a nőt bámulja, olyan, mintha ő lenne az abszolút főszereplő, így elég hangsúlyosan jelen vannak a filmben a női rezdülések is. A tiltott nő-ből származó alábbi részlet ugyan francia nyelvű, de szépen illusztrálja, milyen meghatározó a filmben a szubjektív kamera: a főhősnővel autózó főhős van, hogy az utat nézi, van, hogy a nőt.

SZERETNI BOLONDULÁSIG (2002)

Szintén francia film a Szeretni bolondulásig: mindenki kedvenc Amélie-jével, Audrey Tautou-val a főszerepben. A bájos színésznő itt egy Angélique nevű diáklányt játszik, akinek viszonya van egy jóképű, de házas orvossal. A fiatal lány az összes barátja együttérzését kiérdemli, hiszen a jelek szerint míg ő odaadóan szeret, a férfi, Loïc semmibe veszi és folyamatosan hitegeti. Csakhogy a film felénél az alkotók visszapörgetik az eseményeket, és újra láthatunk minden jelenetet Loïc szemszögéből is, és így már egész más értelmet nyernek a látottak. Hogy pontosan mi változik, azt durva spoiler lenne elárulni, de a lényeg, hogy az addig ártalmatlan szerelmes filmnek tűnő alkotás egyszeriben thrillerré alakul, amiben a legfontosabb figurák más-más arcukat mutatják. A végére azonban természetesen kiderül az igazság, ahogy az is, kié az érvényes szemszög.

A NŐ MÁSIK ARCA (2005)

A „minden történetnek két oldala van” elgondolását járja körbe a Helena Bonham Carter és Aaron Eckhart főszereplésével készült A nő másik arca is, melyben egy férfi és egy nő találkoznak egy unalmas esküvőn. Flörtölni kezdenek, de csakhamar kiderül, hogy már régóta ismerik egymást. Hamarosan a nő hotelszobájában kötnek ki, ahol természetesen történik egy s más, de emellett a múltban történteket is megpróbálják kibeszélni. A film a kétféle nézőpontot osztott képmező segítségével jeleníti meg: a kép egyik felén a játékidő teljes egészében a férfit, a másik felén a nőt látjuk. Ezenkívül visszaemlékezésekben időnként a múlt egy-egy eseménye is megjelenik (például a találkozásuk), ilyenkor ez foglalja el a képmező egyik oldalát. Az alábbi jelenetben a két főhős épp titokban lelépne a lagziról, de szerencsétlenségükre felbukkan az egyik koszorúslány (Olivia Wilde alakításában), aki nemcsak a férfit, de annak aktuális barátnőjét is ismeri, így a szituáció meglehetősen kínossá válik.

EGY SZERELEM TÖRTÉNETE: A NŐ / A FÉRFI (2013)

A „variációk férfira és nőre” téma legújabb alkotása Ned Benson ikerfilmje, melyben szintén egy kapcsolat történetét ismerhetjük meg: az elsőben a női, a másodikban a férfi oldalt, Jessica Chastain és James McAvoy főszereplésével. Mindkét mű azt mutatja be, hogy a válást követően miképp próbálja meg összerakni magát a Beatles-számról elnevezett Eleanor Rigby és (volt) férje, Conor. Csakhogy itt a szokásos párkapcsolati problémákhoz egy speciális nehézség is járul, egy tragédia, mely voltaképpen a szakítást okozta. Így az Egy szerelem története: A nő-ben azt követhetjük, Eleanor miképp próbálja meg újra felépíteni nemcsak az életét, de az identitását is, az Egy szerelem története: A férfi-ban pedig azt, Conor hogyan küzd meg szerelme hiányával.

Természetesen mindkét filmben sok a viszaemlékezés, így néhány szép (vagy kevésbé szép) pillanatot is láthatunk a pár közös életéből. A korábbi példáktól eltérően azonban a két mű nem más-más nézőpontból mutatja meg ugyanazt, hanem mást és mást mutat meg (ezenkívül van néhány közös, ismétlődő jelenet), így tulajdonképpen a két részfilmből áll össze egy teljes egész, mintha csak egymás kimaradt jeleneteit tartalmaznák. Az Egy szerelem története: A nő-nek és az Egy szerelem története: A férfi-nak van egyébként egy harmadik, közös – a magyar mozikban nem forgalmazott – verziója is, a The Disappearance of Eleanor Rigby: Them, mely egyben meséli el a teljes történetet.

TOVÁBBI OLVASNIVALÓK:
- Mike Nichols, aki a legjobbat hozta ki mindenkiből
- Magyar filmek külföldi sztárokkal felturbózva
- Hogy kerül a rúzs a mellek közé?

Mi a TV GO? Egy szórakoztató portál, ahol filmeket, sorozatokat és tévéműsorokat nézhet, friss hírekkel és filmes cikkekkel kiegészítve. Mindez bárhol, bármikor, bármilyen regisztrált készüléken (számítógép, okostelefon, tablet, okostévé). Regisztráljon, és válogasson a TV GO kínálatából!

Illusztráció forrása: Alberto Pizzoli / AFP

Filmek Neked!

A Da Vinci-kód

Színes, magyarul beszélő, amerikai thriller (2006)

Mocsok (2013)

Színes, magyarul beszélő, angol thriller (2013)

Már megint lakótársat keresünk

Színes, szinkronizált, francia romantikus vígjáték (2013)

Hozzám jössz, haver

Színes, magyarul beszélő, francia vígjáték (2017)