Bejelentkezés

Ha már regisztráltál, csak lépj be!

Regisztráció nélkül is be tudsz lépni, ha rendelkezel t-online.hu, t-email.hu, vagy freemail.hu email címmel, és megadod az ehhez tartozó jelszavad.

Regisztráció

Regisztrálj és élvezd az előnyöket:

  • Válassz több száz film és sorozat közül
  • Nézz élő tv-műsorokat számítógépen, táblagépen vagy okostelefonon

Első belépés a TV GO-ra

Rendszereink szerint már rendelkezel t-online.hu, t-email.hu vagy freemail.hu email címmel, vagy korábban Telekom szolgáltatás igénybevételéhez email címeddel regisztráltál már, így most nem kell regisztrálnod. Mivel még nem használtad a TV GO szolgáltatást emiatt a TV GO használatához kérjük, fogadd el a felhasználási feltételeket!

Variációk férfira és nőre

Minden kapcsolatnak két oldala van

  • Vajda Judit
  • 2014. 12. 07., 11:20

November 27-én mutatták be az Egy szerelem története: A férfi című filmet, ami az Egy szerelem története: A nő folytatása. A két mű párt alkot, azaz együttesen mesélik el egy párkapcsolat történetét, női és férfi nézőpontból. Viszont nem ez az egyetlen olyan film, ami ezzel a különleges megoldással élt a filmtörténetben.

VÁLIK A FÉRFI – VÁLIK A NŐ (1973)

Waris Hussein kétrészes, egymást kiegészítő tévéfilmje azért legendás, mert a két főszerepet Elizabeth Taylor és Richard Burton játszotta, akik az életben is egy párt alkottak, majd elváltak (1964 és ’74 között, majd 1975-től ’76-ig voltak házasok, azaz a mű készültekor éppen igen). A két filmben egy felső középosztálybeli házaspárt ismerünk meg, akik azonban a férj munkája miatt egymástól különváltan élnek: a nő a három gyerekkel Rómában, a férfi Afrikában.

A cselekmény elején a férj, Martin éppen gyerekeihez érkezik látogatóba, de találkozik feleségével is, hogy meghozzák a döntést: elváljanak-e. A Válik a férfi-ben számos flashbackben ismerjük meg, mi vezetett idáig. Ezt követően a Válik a nő-ben több jelenetet is láthatunk, ami már szerepelt a korábbi részben, ezeket leszámítva pedig annak lehetünk tanúi, hogyan éli meg az asszony a válságot. A házaspár közös története a női szemszögből ábrázolt rész utolsó félórájában fejeződik be: ekkor derül ki, hogy Martin és Jane együtt maradnak-e.

MONDOM VAGY MONDOD (1991)

A Mondom vagy mondod már azért is különleges, mert a férfi és női nézőpontot egyszerre bemutató filmet ketten dirigálták: egy férfi, Ken Kwapis (Nem kellesz eléggé, Mindenki szereti a bálnákat) és egy nő, Marisa Silver. Ez a film jeleníti meg mind közül talán a legsikeresebben a két eltérő szemszöget. A két újságíróból lett tévés kapcsolatát ábrázoló mű a férfi verziójával kezdődik, és néhány erőteljes szubjektívkamera-használat (amikor a kamera egy az egyben felveszi az adott figura nézőpontját, teljes mértékben belehelyezkedik a szemszögébe) jelzi, hogy valami másról lesz itt szó szokásos történetmesélésnél.

És így is lesz: a vidám screwball comedyként (ellenkező neműek szerelmi torzsalkodását bemutató romkom) kezdődő alkotás a felénél újrakezdődik, és ezúttal a főhősnő szemszögbeállításait az ő sztoriváltozata követi. Nagyon vicces és árulkodó, hogy több jelenetet a nő egészen máshogy élt meg, így máshogy jelenik meg a film második felében, mint az elsőben. A végére pedig természetesen itt is kiderül, hogy fejeződik be Dan és Lorie közös története.

A TILTOTT NŐ (1997)

A tiltott nő című francia alkotás kimaxolja a Mondom vagy mondod-nál említett egy-két szubjektívkamera-használatot, hiszen a gép elejétől a végéig a főhős, François nézőpontjába helyezkedik bele, így végig az ő szemével látjuk a főhősnőt, Murielt. A sztori szerint egy középkorú, házas férfi megismerkedik egy ártatlan fiatal lánnyal, elcsábítja, majd szerelmi viszonyt kezdenek. Összeállításunk többi filmjével ellentétben ennek a különleges technikai megoldásnak köszönhetően itt markánsan – sőt kizárólag – a férfi nézőpont jelenik meg, viszont azzal, hogy a főhős végig a nőt bámulja, olyan, mintha ő lenne az abszolút főszereplő, így elég hangsúlyosan jelen vannak a filmben a női rezdülések is. A tiltott nő-ből származó alábbi részlet ugyan francia nyelvű, de szépen illusztrálja, milyen meghatározó a filmben a szubjektív kamera: a főhősnővel autózó főhős van, hogy az utat nézi, van, hogy a nőt.

SZERETNI BOLONDULÁSIG (2002)

Szintén francia film a Szeretni bolondulásig: mindenki kedvenc Amélie-jével, Audrey Tautou-val a főszerepben. A bájos színésznő itt egy Angélique nevű diáklányt játszik, akinek viszonya van egy jóképű, de házas orvossal. A fiatal lány az összes barátja együttérzését kiérdemli, hiszen a jelek szerint míg ő odaadóan szeret, a férfi, Loïc semmibe veszi és folyamatosan hitegeti. Csakhogy a film felénél az alkotók visszapörgetik az eseményeket, és újra láthatunk minden jelenetet Loïc szemszögéből is, és így már egész más értelmet nyernek a látottak. Hogy pontosan mi változik, azt durva spoiler lenne elárulni, de a lényeg, hogy az addig ártalmatlan szerelmes filmnek tűnő alkotás egyszeriben thrillerré alakul, amiben a legfontosabb figurák más-más arcukat mutatják. A végére azonban természetesen kiderül az igazság, ahogy az is, kié az érvényes szemszög.

A NŐ MÁSIK ARCA (2005)

A „minden történetnek két oldala van” elgondolását járja körbe a Helena Bonham Carter és Aaron Eckhart főszereplésével készült A nő másik arca is, melyben egy férfi és egy nő találkoznak egy unalmas esküvőn. Flörtölni kezdenek, de csakhamar kiderül, hogy már régóta ismerik egymást. Hamarosan a nő hotelszobájában kötnek ki, ahol természetesen történik egy s más, de emellett a múltban történteket is megpróbálják kibeszélni. A film a kétféle nézőpontot osztott képmező segítségével jeleníti meg: a kép egyik felén a játékidő teljes egészében a férfit, a másik felén a nőt látjuk. Ezenkívül visszaemlékezésekben időnként a múlt egy-egy eseménye is megjelenik (például a találkozásuk), ilyenkor ez foglalja el a képmező egyik oldalát. Az alábbi jelenetben a két főhős épp titokban lelépne a lagziról, de szerencsétlenségükre felbukkan az egyik koszorúslány (Olivia Wilde alakításában), aki nemcsak a férfit, de annak aktuális barátnőjét is ismeri, így a szituáció meglehetősen kínossá válik.

EGY SZERELEM TÖRTÉNETE: A NŐ / A FÉRFI (2013)

A „variációk férfira és nőre” téma legújabb alkotása Ned Benson ikerfilmje, melyben szintén egy kapcsolat történetét ismerhetjük meg: az elsőben a női, a másodikban a férfi oldalt, Jessica Chastain és James McAvoy főszereplésével. Mindkét mű azt mutatja be, hogy a válást követően miképp próbálja meg összerakni magát a Beatles-számról elnevezett Eleanor Rigby és (volt) férje, Conor. Csakhogy itt a szokásos párkapcsolati problémákhoz egy speciális nehézség is járul, egy tragédia, mely voltaképpen a szakítást okozta. Így az Egy szerelem története: A nő-ben azt követhetjük, Eleanor miképp próbálja meg újra felépíteni nemcsak az életét, de az identitását is, az Egy szerelem története: A férfi-ban pedig azt, Conor hogyan küzd meg szerelme hiányával.

Természetesen mindkét filmben sok a viszaemlékezés, így néhány szép (vagy kevésbé szép) pillanatot is láthatunk a pár közös életéből. A korábbi példáktól eltérően azonban a két mű nem más-más nézőpontból mutatja meg ugyanazt, hanem mást és mást mutat meg (ezenkívül van néhány közös, ismétlődő jelenet), így tulajdonképpen a két részfilmből áll össze egy teljes egész, mintha csak egymás kimaradt jeleneteit tartalmaznák. Az Egy szerelem története: A nő-nek és az Egy szerelem története: A férfi-nak van egyébként egy harmadik, közös – a magyar mozikban nem forgalmazott – verziója is, a The Disappearance of Eleanor Rigby: Them, mely egyben meséli el a teljes történetet.

TOVÁBBI OLVASNIVALÓK:
- Mike Nichols, aki a legjobbat hozta ki mindenkiből
- Magyar filmek külföldi sztárokkal felturbózva
- Hogy kerül a rúzs a mellek közé?

Mi a TV GO? Egy szórakoztató portál, ahol filmeket, sorozatokat és tévéműsorokat nézhet, friss hírekkel és filmes cikkekkel kiegészítve. Mindez bárhol, bármikor, bármilyen regisztrált készüléken (számítógép, okostelefon, tablet, okostévé). Regisztráljon, és válogasson a TV GO kínálatából!

Illusztráció forrása: Alberto Pizzoli / AFP

Filmek Neked!

A Da Vinci-kód

Színes, magyarul beszélő, amerikai thriller (2006)

Mocsok (2013)

Színes, magyarul beszélő, angol thriller (2013)

Már megint lakótársat keresünk

Színes, szinkronizált, francia romantikus vígjáték (2013)

Halloween (´18)

Színes, magyarul beszélő, amerikai horror (2018)