Bejelentkezés

Ha már regisztráltál, csak lépj be!

Regisztráció nélkül is be tudsz lépni, ha rendelkezel t-online.hu, t-email.hu, vagy freemail.hu email címmel, és megadod az ehhez tartozó jelszavad.

Regisztráció

Regisztrálj és élvezd az előnyöket:

  • Válassz több száz film és sorozat közül
  • Nézz élő tv-műsorokat számítógépen, táblagépen vagy okostelefonon

Első belépés a TV GO-ra

Rendszereink szerint már rendelkezel t-online.hu, t-email.hu vagy freemail.hu email címmel, vagy korábban Telekom szolgáltatás igénybevételéhez email címeddel regisztráltál már, így most nem kell regisztrálnod. Mivel még nem használtad a TV GO szolgáltatást emiatt a TV GO használatához kérjük, fogadd el a felhasználási feltételeket!

Nyílt tengeren sodródva

Elvesztek a nyílt tengeren

  • Vajda Judit
  • 2015. 03. 03., 07:10

Angelina Jolie Rendíthetetlen című életrajzi drámájának egy hangsúlyos része a nyílt tengeren játszódik, ahol a főhős harmadmagával 47 napon át hánykolódott egy csónakban. Lássuk Loius Zamperini sorstársait a filmtörténelemből!

RENDÍTHETETLEN (2014)

Angelina Jolie, olyan filmek sztárja, mint a Salt ügynök vagy a Demóna, második nagyjátékfilmes rendezésében egy elképesztő emberi sorsot mutat be. Az olasz bevándorlók rosszcsont gyermekeként született Louis Zamperini ragyogó sportkarrierjét (hosszútávfutóként az olimpiára is kijutott) derékba töri a II. világháború. Amikor a bombázórepülőn szolgálatot teljesítő fiatalember és társai gépe egy meghibásodás miatt 1943 áprilisában a Csendes-óceánba zuhan, a túlélők nem kevesebb, mint 47 napig hánykolódnak egy csónakban.

Jó dolog, ha megtalálnak, csak nem mindegy, hogy kik... (Forrás: UIP-Duna Film)

Sorsuk később sem lesz rózsásabb, mivel úgy menekülnek meg, hogy ellenséges japán katonák találnak rájuk, így Zamperiniék egy fogolytáborba kerülnek. A Rendíthetetlen-nek mégis a tengeren játszódó részei a legizgalmasabbak és legfeszültebbek. Főhősünk az embert próbáló körülmények között, két másik szenvedővel egy egyszerre szűk és végtelenül tág térbe zárva is jelesre vizsgázik – nemcsak kitartásból és túlélésből, de emberségből is.

PI ÉLETE (2012)

A Yann Martel magyarul is olvasható regénye alapján készült Ang Lee-opusban az óceán amellett, hogy valós fenyegetést jelent, szimbolikus jelentőséggel is bír. Pi Patel már gyerekkorától keresi magát spirituálisan, így kvázi a sors fintorának is tekinthető, hogy egy hajószerencsétlenséget követően családja állatkertjének maradékával – köztük egy bengáli tigrissel – kell megosztani egy mentőcsónakot, majd nem kevesebb, mint 227 napon keresztül sodródik a vízen, így bőven van ideje megismerni mind saját magát, mind a csónaknyira szűkített és óceán nagyságúra tágított, vadállatok lakta világot.

A Pi élete ezenkívül eljátszik azzal a gondolattal is, hogy egyáltalán nem lehetünk biztosak a valóban elég vadul hangzó történet hitelességében, hiszen azt maga a sztorit idős korában elmesélő főhős is lebegteti. Pi és a film üzenete azonban, hogy igaz vagy hamis különbsége egyáltalán nem számít, mivel „az a jó mese, ami jól van elmesélve”. Mindezt rengeteg abszurd, látványos (a szuperközelik és óriástotálok féktelen váltogatása, különböző látomások megjelenítése, a természeti környezet szolgáltatta vizuális orgia) vagy épp megható és felemelő (a főhős és az állatok együttélése) mozzanat kíséri.

NYÍLT TENGEREN (2003)

Minimál eszközökkel ér el maximális hatást Chris Kentis független filmje: a mindössze 130 ezer dollárból, az alkotók szabadidejében készült műben az első mellbevágó kontrasztot az jelenti, hogy a nézőt a lehető leghétköznapibb helyzetből rángatják bele a lehető legextrémebb drámába és egy thriller izgalmába. Egy fiatal munkamániás házaspárt ismerhetünk meg: Susan és Daniel a jól megérdemelt vakáción búvárkodásra is befizet, csakhogy az álomnyaralás egyik pillanatról a másikra rémálommá válik, amikor a búvároktató figyelmetlensége miatt elszakadnak a csoporttól és magukra maradnak a nyílt vízen.

Innentől pedig a tipikus emberi viselkedésmódok és reakciók egész skálájának lehetünk tanúi, hiszen – a gyakorlati megoldási lehetőségek keresése mellett – a pár a hitetlenkedéstől kezdve a kényszerű poénkodáson át a különböző érzelemkitörésekig és egymás hibáztatásáig sok mindent előad. Digitális trükkök és egyéb hókuszpókuszok helyett az alkotók egyszerű, de hatásos eszközökkel (premier plánban mutatott arcok, természetes színészi játék, késleltetés) érik el, hogy olyan idegtépő és gyomorszorító helyzet alakuljon ki, melynek áldozataival a néző az elejétől a végéig együttérez. A film ráadásul igaz történeten alapul, így a „veled is megtörténhet” nyugtalanító érzése is sokáig kísér majd minket.

MOBY DICK (1956)

Egy igazi tengeri klasszikus John Huston Herman Melville regénye alapján forgatott műve, melyben olyan színésznagyságok jelennek meg, mint Gregory Peck vagy Orson Welles. Peck játssza Ahab kapitányt, akinek a címszereplő nagy fehér bálna leharapta az egyik lábát, ezért életre-halálra szóló bosszút esküdött ellene. Pequod nevű bálnavadászhajója teljes legénységét is feltüzeli, hogy mindenkinek csak egyetlen célja legyen: legyőzni a gigantikus méretű tengeri szörnyet. Ennek az emberfeletti küzdelemnek és az egyént az őrületbe kergető megszállottságnak a krónikája a film, mely nemcsak annak bizonyítéka, milyen apró is az ember, de a hemingwayi „Az embert el lehet pusztítani, de legyőzni nem lehet soha” antitéziseként is működik.

Az alábbi videóban a Moby Dick fináléja látható, azzal az egyszerre emlékezetes és kísérteties részlettel, amikor Ahab (SPOILER!), miután már végső őrületében a bálna után vetette magát, a cet oldalára kötözve bukkan fel a tengerből (belegabalyodott a Moby Dick testébe dobott lándzsák erdejébe), és ahogy az áramlás mozgatja a kezét, olyan, mintha még halálában is hívogatná az embereit, hogy kövessék. Végül egy másik, szerencsésebb kimenetelű sodródásnak is tanúi lehetünk: a történetet elmesélő Ishmaelnek ugyanis – egyetlen túlélőként – egy halott társa, a barbár Queequeg koporsójába kapaszkodva sikerül partot érnie.

MENTŐCSÓNAK (1944)

Alfred Hitchcock, a thriller mestere a II. világháború vége felé forgatta ezt a mára sajnos kissé elfeledett remekművét, mely a II. világháborúban játszódik. Egy német tengeralattjáró és egy utasszállító hajó csatáját követően mindkét jármű elsüllyed. A katasztrófát túlélő hét utas – jórészt angolok és amerikaiak, a vakszerencsének köszönhetően társadalmilag természetesen igen vegyes társaság – közös mentőcsónakba kerül, ám csakhamar kiderül, hogy van köztük egy német, aki nem sokáig tudja titkolni, hogy ő volt a hajótöröttek hajóját megtorpedózó tengeralattjáró kapitánya. A helyzetet bonyolítja, hogy a navigáláshoz az utasok közül egyedül a meggyőződéses náci tiszt ért…

A videóban a film nyitányát láthatjuk, melyben közvetlenül a katasztrófa utáni állapotok közepette hang flashbackben értesülünk a katasztrófáról. Majd megérkezünk a mű egyetlen helyszínét jelentő mentőcsónakhoz, melynek kezdetben csak egyetlen utasa van, egy elegáns nő, akinek úgy tűnik, ebben a helyzetben is az az egyetlen problémája, hogy leszaladt egy szem a harisnyáján.

A nő – akiről kiderül, hogy neves riporter – hamarosan kihalász még egy túlélőt a vízből, akivel azonnal kisebb szóváltásba keveredik. A jelenet nemcsak a később még koncentráltabban megjelenő morális dilemmát jelzi előre, de azt is remekül illusztrálja, milyen kiválóan értett Hitchcock az információ adagolásához akkor is, amikor nem pusztán feszültségteremtésről volt szó.

TOVÁBBI OLVASNIVALÓK:
- Erre várunk: A tenger szívében
- Így csatáztak és szexeltek a kalózok
- Eltűnt nők nyomában

Mi a TV GO? Egy szórakoztató portál, ahol filmeket, sorozatokat és tévéműsorokat nézhet, friss hírekkel és filmes cikkekkel kiegészítve. Mindez bárhol, bármikor, bármilyen regisztrált készüléken (számítógép, okostelefon, tablet, okostévé). Regisztráljon, és válogasson a TV GO kínálatából!

Filmek Neked!

Utazás a Föld középpontja felé

Színes, szinkronizált, amerikai kalandfilm (2008)

Graffaló és barátai

Színes, magyarul beszélő, angol-német családi animációs film (2009)

Aquaman

Színes, magyarul beszélő, amerikai-ausztrál akciófilm, kalandfilm, fantasy (2018)

Bogyó és Babóca - 13 új mese

Színes, magyar rajzfilm (2010)