Bejelentkezés

Ha már regisztráltál, csak lépj be!

Regisztráció nélkül is be tudsz lépni, ha rendelkezel t-online.hu, t-email.hu, vagy freemail.hu email címmel, és megadod az ehhez tartozó jelszavad.

Regisztráció

Regisztrálj és élvezd az előnyöket:

  • Válassz több száz film és sorozat közül
  • Nézz élő tv-műsorokat számítógépen, táblagépen vagy okostelefonon

Első belépés a TV GO-ra

Rendszereink szerint már rendelkezel t-online.hu, t-email.hu vagy freemail.hu email címmel, vagy korábban Telekom szolgáltatás igénybevételéhez email címeddel regisztráltál már, így most nem kell regisztrálnod. Mivel még nem használtad a TV GO szolgáltatást emiatt a TV GO használatához kérjük, fogadd el a felhasználási feltételeket!

A kém, aki nevettet engem

Kémek, akiken bárki röhöghet

  • Vajda Judit
  • 2015. 04. 12., 13:25

Az idén szó szerint ellepik a kémek a mozikat: nyáron megérkezik Ethan Hunt, ősszel James Bond legújabb kalandjára válthatunk jegyet, és a Guy Ritchie-féle Az U.N.C.L.E. emberére sem kell már sokat várnunk. A nézők azonban nem csak akkor szeretik az ügynököket, ha komolyak. Lássuk a legviccesebb szuperkémeket a rég- és a közelmúltból!

CASINO ROYALE (1967)

Nem, ez nem a méltán népszerű, Daniel Craiggel forgatott Casino Royale, hanem egy, szintén Ian Fleming sorozatnyitó kémregénye alapján készült, ám a hivatalos 007-es kánonon kívüli, teljesen zakkant darab. Kezdjük ott, hogy a játékidőből már csaknem egy óra eltelik, mire bármi is felsejlik a cselekményből – addig kaszinónak a közelében sem járunk, és a(z egyik) főgonosz, Le Chiffre is csak eztán lép színre (Orson Welles játssza!). Az ellenség megtévesztése érdekében ráadásul a Casino Royale-ban több Bond is tevékenykedik: a szemfüles néző összesen hatot számolhat össze, köztük Jimmy Bonddal, az idősödő és a sztori kezdetén már visszavonult Sir James Bond megbízhatatlan és kelekótya unokaöccsével, akit a fiatal Woody Allen alakít nagy átéléssel (és akkor Mata Bondról, James Bond és Mata Hari közös gyermekéről még nem is beszéltünk).

De forgatókönyvíróból és rendezőből még több van: a mű tíz írója és öt direktora pedig szemmel láthatóan úgy érezte, hogy már négy hivatalos 007-es film elkészülte után is ráfér egy kis posztmodern bolondozás a franchise-ra. A Casino Royale így tele van önreflexív poénokkal, rengeteg kikacsintással és a Bond-mítosz végsőkig vitt kifigurázásával (gyakran kerül előtérbe például a szuperkémnek a nőkhöz való viszonya, lásd a „szörnyű, hogy a titkosügynök mára a szexmániás szinonimájává vált” aranyköpést). A mű tehát vérbeli paródia – annak minden pozitív és negatív következményével –, amire azonban még ennél is jobban emlékeztet, az egy kábítószeres trip egy klasszikus Bond-film kulisszái közt, amelynek hosszúra nyúlt és teljesen őrült fináléjához érve már azon sem lepődünk meg, hogy leszáll egy ufó, megjelennek az indiánok és a cowboyok, ráadásul még a francia idegenlégió is bekerül a képbe (Jean-Paul Belmondo cameójával!).

SZŐR AUSTIN POWERS: ŐFELSÉGE TITKOLT ÜGYNÖKE (1997)

A Casino Royale-ból a Mike Myers nevével fémjelzett Austin Powers-franchise is sokat merített: főleg a hatvanas évekbeli, pszichedelikus világa emlékeztet a korábbi műre. Az első két részig (Szőr Austin Powers: Őfelsége titkolt ügynöke, KicsiKÉM – Sir Austin Powers 2) a Powers-filmek is egyértelműen a James Bond-opusok paródiái voltak, a 2002-es Sir Austen Powers – Aranyszerszám-ban azonban Michael Caine és Beyoncé figurája segítségével már a szélesebb kém-, sőt akciófilmes univerzumra tágították ki a viccelődést az alkotók. A főszereplő Mike Myers komikus által kitalált és írt gegfolyamban a poénok igen széles skálán helyezkednek el: az egészen alpáritól (fingásszimfónia) a vizuálison át (lásd az első részben a mindig jókor kitakart testrészeket vagy a másodikban az „árnyjátékot”) a kifinomultabb viccekig, például a filmes utalásokig terjednek.

Az egész film esszenciáját viszont az adja, hogy alapvetően a szuperkém figurájának szexistenstátuszát járatják benne a csúcsra (igen árulkodó e tekintetben a második film, amelynek eredeti címe – The Spy Who Shagged MeA kém, aki szeretett engem című Bond-klasszikusét forgatja ki, A kém, aki megkettyintett engem-re változtatva azt). Az összetettebb, az egész cselekményen végigvonuló poénok közé tartozik a lentebb látható, az első Powers-filmből származó jelenet, amiben az adja a humor forrását, hogy a mű főgonosza, Dr. Genya 1997-ben harmincéves hibernáció után tér magához, ezért kicsit el van tájolva a modern világot és az inflációt illetően. Aki egyébként szerette az Austin Powers-franchise-t, annak jó hír, hogy Mike Myers állítólag készül a negyedik részre, bár erről sajnos magán a bejelentésen és különböző homályos nyilatkozatokon kívül egyelőre nem sok konkrétumot lehet tudni.

JOHNNY ENGLISH (2003)

Szintén a 007-es alakjából indul ki a csak Mr. Beanként emlegetett Rowan Atkinson színészi perszónájára épülő Johnny English is. Az egyébként hivatalos Bond-filmek forgatókönyvírójaként ismert Neal Purvis–Robert Wade páros ezúttal épp a karakter tökéletes ellentettjét alkotta meg. A botcsinálta titkosügynökre remekül át lehetett örökíteni Mr. Bean debilitását, de fel lehetett dúsítani a Rózsaszín Párduc-filmekből ismert Clouseau felügyelő-féle „vak tyúk is talál szemet” mentalitással is. Johnny Englishről mindent elmond a mű lentebb látható nyitójelenete, melyben hősünk egy vidéki kastélyba behatolva először ördögi ravaszsággal ártalmatlanítja a harci kutyákat, majd arról tesz tanúbizonyságot, milyen elementáris hatással van a nőkre – végül azonban jön a meglepi.

Hasonló nyomvonalon halad a film 2011-es folytatása, a Johnny English újratöltve is, amelyben a címszereplő még nemzetközibb vizekre evez (a hazáját fenyegető trónbitorló ártalmatlanítása után ezúttal egy kínai politikai vezetőt kell megvédenie).

RED (2010)

Az ezredforduló utáni időszak egyik legizgalmasabb kifacsart kémfilmes vállalkozása a Red, amelyben az jelentette az újdonságot, hogy feleslegessé vált szuperkémeket, ezzel pedig egy új korosztályt állított középpontba. A kutyaszorítóba került nyugalmazott ügynökök sztorijával az alkotók ugyanakkor nem akarták kicsúfolni a nagy elődöket, így a film nem is paródia – de ettől még nem hiányzik belőle a humor: a Red egy igazi akciókomédia. A film legfontosabb vonása, hogy sem akcióban, sem humorban nem ismer tréfát, mindkettő egyformán komolyan van véve, és csodálatosan megférnek egymás mellet (erre kapunk egy látványos példát az alábbi jelenetben).

A vicces szituációkat fokozza, hogy a felforgásba belekeveredik egy civil, a Bruce Willis alakította főhős szíve hölgye is. Okos és az arányokat ügyesen eltaláló hozzáállása mellett a film sikerét is elsősorban Willis személye jelentette, aki tökéletes választás volt a nagypapa korú, de azért még mindig cool és akciójelenetben is százszázalékosan helytálló figura életre keltésére. Így 2013-ban jött is a talán kevésbé eredeti, de nem kevésbé jól sikerült folytatás, a régi hősök mellett vadonatúj – és nem mellesleg igen jól eltalált – főgonoszokkal és szövetségesekkel.

KINGSMAN: A TITKOS SZOLGÁLAT (2014)

Na de vissza a brit titkosszolgálathoz! A magyar mozikban nemrég bemutatott Kingsman igazi műfajparódia, de saját jogán is remekül működik. Matthew Vaughn filmje szintén a Bond-mítoszból indul ki, de – a fent említett Casino Royale-tól vagy a Johnny English-től eltérően – anélkül is tökéletesen élvezhető, hogy betéve tudnánk a 007-es legendáriumát. A direktor le sem tagadhatná, hogy korábban ő rendezte a Ha/Ver-t: a Kingsman minden túlzás nélkül nevezhető hiperagresszívnek, ám a gyilkolások hihetetlenül túlzó, az abszurditásig vicces ábrázolásának köszönhetően a film végig szórakoztató tud maradni, anélkül, hogy egy percre is igazán kegyetlen lenne.

A Kingsman tehát szinte parádéja a posztmodernnek: habár James Bond-paródiaként szokás emlegetni, ugyanannyit merít a Men in Black – Sötét zsaruk-ból is (lásd például az ifjú főhős beavatásának „kicsi a bors, de erős”, illetve fegyverválasztós képsorait). Önreflexív hozzáállásával, kikacsintásaival, a filmre mint művészeti ágra önmagára is utaló vicces célozgatásaival (a Samuel L. Jackson által életre keltett főgonosz többször is ismerteti, mi történne egy-egy adott jelenetben, ha az egy film lenne) ráadásul tényleg minden néző számára szórakoztató lehet.

ÉS AMI MÉG HÁTRA VAN: A KÉM (2015)

Hamarosan újabb vicces kémen röhöghetünk a mozikban, hiszen még a titkosügynök témát halálosan komolyan vevő (Mission: Impossible 5., Spectre) vagy épp lazábban kezelő (Az U.N.C.L.E. embere) opusok előtt befut egy fergetegesnek ígérkező vígjáték a nagyszerű komika, Melissa McCarthy főszereplésével. A kém első blikkre a Zsenikém – Az ügynök haláli női verziójának tűnik: egy hivatalnoknőről szól, aki ki akar törni a titkosszolgálatnál végzett, ám mégiscsak aktatologató munkája unalmából, így amikor egy vadonatúj, az ellenség által még nem ismert ügynökre van szükség, önként vállalja a küldetést. Innentől el lehet képzelni a következményeket… A film további érdekessége, hogy egy korábbi humoros kémfilmhez, a 2002-es Én, a kém-hez hasonlóan szintén hazánkban forgatták, így lehet majd keresgélni, melyik sarok esik a legközelebb ahhoz a szórakozóhelyhez, ahol Jude Law megcsókolta Zimány Lindát.

VÁLOGASSON A TV GO KÍNÁLATÁBÓL:

- Johnny English újratöltve
- Halálos iramban 6
- The Expendables - A feláldozhatóak 3
- Csillagok között

Mi a TV GO? Egy szórakoztató portál, ahol filmeket, sorozatokat és tévéműsorokat nézhet, friss hírekkel és filmes cikkekkel kiegészítve. Mindez bárhol, bármikor, bármilyen regisztrált készüléken (számítógép, okostelefon, tablet, okostévé). Regisztráljon, és válogasson a TV GO kínálatából!

Filmek Neked!

Johnny English újratöltve

Színes, magyarul beszélő, izraeli-francia-japán-angol vígjáték (2011)

Sin City: Ölni tudnál érte

Színes, fekete-fehér, szinkronizált, amerikai akciófilm (2014)

Kés és golyó

Színes, magyarul beszélő, angol akciófilm (2010)

BÚÉK

Színes, magyar vígjáték (2018)