Bejelentkezés

Ha már regisztráltál, csak lépj be!

Regisztráció nélkül is be tudsz lépni, ha rendelkezel t-online.hu, t-email.hu, vagy freemail.hu email címmel, és megadod az ehhez tartozó jelszavad.

Regisztráció

Regisztrálj és élvezd az előnyöket:

  • Válassz több száz film és sorozat közül
  • Nézz élő tv-műsorokat számítógépen, táblagépen vagy okostelefonon

Első belépés a TV GO-ra

Rendszereink szerint már rendelkezel t-online.hu, t-email.hu vagy freemail.hu email címmel, vagy korábban Telekom szolgáltatás igénybevételéhez email címeddel regisztráltál már, így most nem kell regisztrálnod. Mivel még nem használtad a TV GO szolgáltatást emiatt a TV GO használatához kérjük, fogadd el a felhasználási feltételeket!

A napfogyatkozás megváltoztathatja az életét!

A napfogyatkozás megváltoztathatja az életét!

  • TV GO
  • 2015. 03. 19., 21:20

A napfogyatkozás ugyan ritka csillagászati jelenség, de kis szerencsével legalább egyet minden ember láthat életében. A nappalt rövid időre éjszakává változtató esemény viszont nem csak a csillagászok fantáziáját mozgatja meg, sokszor a filmesekét is. Összeállításunkban olyan alkotásokat gyűjtöttünk egy csokorba, melyekben a napfogyatkozás szimbolikusan vagy történetformáló erőként jelenik meg.

A FÁRAÓ (1966)

Jerzy Kawalerowicz szuperprodukciójában a napfogyatkozásnak valódi cselekményszervező ereje van. A Bolesław Prus lengyel realista író 1895-ös regénye alapján született adaptáció a kelet-európai filmgyártás egyik legnagyobb vállalkozása volt, és az ötvenes-hatvanas évek látványos hollywoodi filmeposzait idézi. A fáraó azt meséli el, milyen küzdelmek árán válik a tehetséges, ám nagyravágyó ifjú trónörökösből XIII. Ramszesz, az egyházi mellett a világi hatalmat is birtokolni vágyó papi kaszt intrikái ellenére.

A fiktív történelmi eseményeken alapuló sztori a vakbuzgó hit és az ésszerű gyakorlatiasság összeütközését mutatja be, és fontos szerepet játszik benne egy teljes napfogyatkozás is. A hatalomvágyó főpapok ugyanis a csillagászathoz is értenek, ezért úgy irányítják az ifjú fáraót támogató, ellenük lázadó népet, hogy pont a félelmetes csillagászati jelenség percében induljanak ostromra a templomok ellen. A nap eltűnése és újra felbukkanása így az isteni harag, majd megbocsátás egyértelmű bizonyítékává válik a megzavarodott lázadók szemében, akik körében durva pánik és káosz tör ki a napfogyatkozás ideje alatt.

PITCH BLACK – 22 ÉVENTE SÖTÉTSÉG (2000)

A Vin Diesel főszereplésével készült kisköltségvetésű sci-fi némileg kakukktojás, hiszen nem a Földön játszódik, de hát ki mondta, hogy csak a mi bolygónkon számít a napfogyatkozás? A Pitch Black – 22 évente sötétség elhagyatott bolygóját ráadásul három nap perzseli folyamatosan, és a planétán űrbalesetet szenvedő szereplők sokáig úgy hiszik, hogy ezen a helyen az éjszaka ismeretlen napszak. A névtelen bolygó szomszédságában viszont kering egy másik, hatalmas égitest, ami huszonkét évente eltakarja mindhárom csillagot, teljes sötétségbe borítva a felszínt.

A túlélők persze pont akkor kerülnek a bolygóra, amikor bekövetkezik a ritka esemény, ami nem is lenne baj, ha a felszín alatt nem élne egy sereg furcsa lény, akiket addig csak a napfény tartott vissza attól, hogy felfalják hőseinket. A Pitch Black hiába készült láthatóan kevés pénzből, David Twohy rendező így is képes szinte folyamatosan fenntartani a feszültséget. A film élvezeti értékéhez nagyban hozzájárul még a Vin Diesel alakította szikár fegyenc figurája is, akivel a középpontban évekkel később két folytatás is készült Riddick – A Sötétség krónikája és Riddick címmel.

HŐSÖK (2006–2010)

A kétezres évek második felében indult Hősök a már akkor is népszerű szuperhősös tematikát ültette át a tévék világába, azonban a műfajban megszokott sztreccsruhás karakterek nélkül. Tim Kring szériája a kisemberekre helyezte a hangsúlyt, és arra, hogy a különleges képességeikért nem feltétlenül rajongó figurák miképp hárítják el a New York teljes lakosságát fenyegető, előre megjósolt pusztítást. A sorozat lendületes, fordulatokban és érdekes figurákban bővelkedő első évadja egy csapásra nézők milliót tette rajongóvá, akik aztán egyre szomorúbban figyelték, ahogy a hosszú távú koncepcióval nem rendelkező alkotók szép lassan tönkretették a szériát...

A Hősök életében kiemelt szerep jutott a napfogyatkozásnak, olyannyira, hogy még a sorozat logójában is helyet kapott a ritka természeti jelenség. A napot eltakaró hold már az első részben felbukkan: összekötő kapocsként szolgál a különleges képességek birtokába kerülő emberek között. A bolygók ilyen jellegű együttállása a későbbi részek során is nagy jelentőséggel bír, olyannyira, hogy a történet egy pontján a napfogyatkozás hatással lesz a szereplők képességeire is: a szupererők eltűnnek, amíg a fénylő égitest a hold takarásában áll.

ANYÁD! A SZÚNYOGOK (2000)

Három férfi és egy nő vonaglik egy vízparti stégen, hatalmas darus kamerával veszik őket a filmesek, Jancsó Miklós pedig papírszemüvegben pillant fel a nap felé – így néz ki a magyar filmtörténet legfurcsább napfogyatkozás-jelenete; persze az is tény, hogy nem sokan versenyeznek ebben a kategóriában. Jancsó második Kapa–Pepe-filmje, az Anyád! A szúnyogok a Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten nyomdokain halad, kevesebb lírai pillanattal és több anarchiával. Gondoljunk csak bele: már a film címe is egy idegeskedő káromkodás.

A napfogyatkozásos jelenet is maga a megtestesült káosz: miközben egy ritka csillagászati esemény, három égitest egy vonalba rendeződését látjuk, Kapa és Pepe a kettős királyságról értekezik, és Mucsi még azt is bevallja, hogy valójában ő húzta be a napot a hold mögé. A nappali éjszaka alatt ráadásul végig duruzsol Lagzi Lajcsi és a rekedt Lovasi András alkalmi duója, mintha csak az apokalipszis beszáradt trombitái játszanának rossz dallamot a világvégéhez.

APOCALYPTO (2006)

Mel Gibson nem szerénykedett, amikor megrendezte a civilizációk alkonyáról szóló 2006-os filmjét. Az Apocalyptó-ban Jaguár Mancs és családja történetén keresztül a maja kultúra szétesése és bukása rajzolódik ki, még mielőtt a hódítók partra szálltak volna. Az indiánok szomorú történetét mindannyian ismerjük, a főhős viszont csodával határos módon még az emberáldozatot bemutató papok karmai közül is megmenekül, méghozzá pont a napfogyatkozás miatt. Mintegy isteni beavatkozásra a lesújtó kéz megremeg, a tömeg pánikba esik, de szerencsére az egyik, feltehetően a csillagászathoz is értő pap észnél van, és fennhangon megkéri az isteneket, hogy adják vissza a fényt.

A jelenetet egyébként többen kritizálták amiatt, hogy történelmi szempontból hiteltelen: egyrészt a maják az emberáldozatokat nem tömegek előtt, csak a legbefolyásosabb vezetők szeme láttára mutatták be, másrészt az 1502-ben lezajlott teljes napfogyatkozást a NASA adatai szerint nem lehetett látni az amerikai kontinensről. Persze ettől még a film ezen része nem lesz kevésbé hatásos.

NAPFOGYATKOZÁS (1962)

Róma külvárosa, egy fiatal pár a szakítós beszélgetés legvégén kínlódik. Riccardo erőtlenül marasztalja a lányt (Monica Vitti), aki menni akar, de helyette feszülten járkál fel-alá, és időnként kényszeresen elhúzza a függönyöket. Fény azonban alig jut be a szomorú szobákba, odakinn is minden szürke és kihalt. Vittoria végül elindul a nyomasztóan üres utcákon, és a tőzsdén köt ki, ahol megismerkedik az őrülten vonzó, energikus, ám érzelmileg megközelíthetetlen brókerrel (Alain Delon).

A románctól Vittoriába látszólag újra visszatér az élet, és a szenvedélyes ölelkezés után a fiatalok hatalmas és kissé gyanús lelkesedéssel beszélik meg a következő találkozót a szokott helyen, napfogyatkozáskor. Csakhogy a lány pillanatok alatt visszazuhan a melankóliába, és hamarosan mindkettejüket szem elől tévesztjük. Eltűnik a filmből Vittoria és mindenki, aki a történet során kapcsolatba került vele, végül pedig nélkülük sötétül el a nap is a találkozó helyszínéül megbeszélt utcasarkon.

Michelangelo Antonioni olasz rendező a napfogyatkozást csak szimbolikusan használta, filmjében érzelmileg kiüresedett emberek szenvednek attól, hogy képtelenek szeretni és valódi kapcsolatba kerülni egymással.

TOVÁBBI NÉZNI- ÉS OLVASNIVALÓK:

- Pitch Black – 22 évente sötétség
- Végveszélyben az emberiség
- Riddick – A sötétség krónikája
- Romba döntenék az emberi civilizációt
- Riddick

Mi a TV GO? Egy szórakoztató portál, ahol filmeket, sorozatokat és tévéműsorokat nézhet, friss hírekkel és filmes cikkekkel kiegészítve. Mindez bárhol, bármikor, bármilyen regisztrált készüléken (számítógép, okostelefon, tablet, okostévé). Regisztráljon, és válogasson a TV GO kínálatából!

Illusztráció forrása: Desiree Martin / AFP

Filmek Neked!

Riddick

Színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi akciófilm (2013)

Riddick - A sötétség krónikája

Színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi akciófilm (2004)

Pitch Black - 22 évente sötétség

Színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi (2000)

Gru 2

Színes, magyarul beszélő, amerikai animációs film (2013)